onsdag 27 augusti 2008

Yacoubians hus på svenska!


Till min stora glädje såg jag i tidningen i dag att den här boken kommer ut på svenska nu på fredag! The Yacoubian Building, eller Yacoubians hus som den kommer att heta på svenska.

Jag skrev om boken i ett fredagstema i våras, och då skrev jag så här:

"... läste jag The Yacoubian Building av Alaa Al Aswany med stort intresse och förtjusning. Boken handlar om invånarna i ett hus som faktiskt finns i Downtown Kairo. Det är allt från portvaktens son som råkar i klorna på Muslimska broderskapet till den rike och ärelystne köpmannen som köper sig en politisk framtid. Författaren berättar i en och samma bok om flera intressanta livsöden utan att det blir rörigt, tvärtom är det hela tiden väldigt spännande och man vill helst inte lägga den ifrån sig eftersom man vill veta hur det går för de olika personerna. Rekommenderas."

Ja, det här är en bok jag varmt vill rekommendera. Jag vet att andra som har läst den har blivit lika fascinerade som jag. Den är lättläst, den lever kvar inom en och man tänker på personerna långt efter att man har lagt boken ifrån sig eftersom den ger en inblick i andra människors liv. Det är som om personerna verkligen finns.

Nu finns den som sagt äntligen på svenska, och för er som befinner er i andra länder finns den säkerligen att få tag i på engelska om inte på något av de tjugotal språk den redan har översatts till.


Och läs boken!

11 kommentarer:

Lullun sa...

Kul! Boken står redan på min lista, sedan sist du skrev om den, men då hittade jag den inte i Sverige (hade inte så mycket "bokhandlartid" som jag hoppats), men nu kanske det blir lättare. Vid nästa Europabesök kanske. Peppar, peppar. Tack för tipset igen! :-)

Marianne sa...

Lullun: Den är en av de bästa jag har läst. Hoppas du hittar den eller kan få den skickad.

Anonym sa...

Kul med lite boktips!
Men du, Blogger krånglar ju också till och från fast det kanske du inte vet...jag försökte att gå in hos dig både imorse och strax före kl. 12 men kom inte in. "Sidan kan inte visas" stod det..och det händer lite då och då...

Marianne sa...

Trollpackan: Jaså? Vad konstigt, jag har inte märkt ett dugg! Men jag antar att vi inte kan ha alltför höga krav på våra bloggsidor som ju ändå funkar rätt bra - vi betalar ju inte någonting och vi slipper reklam. Annat hade det varit om vi hade fått betala för nöjet!

Millan sa...

Tack for boktipset! Jag ar alltid pa jakt efter nya bocker att lasa och den har later intressant!

Vilka harliga bilder fran din trip till marknaden ocksa. Tank sa olika manniskor ar... jag menar, tank om du bett att fa fotografera folk pa en svensk marknad. De hade nog lagt benen pa ryggen och sprungit ;-).

Petchie75 sa...

Kul med nytt boktips, ska skriva upp den och se om jag kan hitta den på Borders här i SJ.
Snart kommer det ett onsdagsrecept på min blogg...

Marianne sa...

Millan: Just de här människorna bad att bli fotograferade, och det utan att be om betalt dessutom. Så det var roligt. Men en svensk marknadsförsäljare har nog ingenting emot att bli plåtad, tror du det? Kunderna däremot, själv tycker jag inte alls om att bli plåtad : )

Petra: Den borde finnas. Tack för påminnelsen om onsdagsreceptet! Tänk att jag aldrig fattar att det är onsdag ...

Anonym sa...

Jag läste det som du skrev och har hållit utkik efter den sedan dess. Nu kommer den snart att landa på mitt sängbord.

Marianne sa...

Kersti: Å vad roligt! Den ska komma ut i morgon, fredag. Hoppas nu att du tycker om den!

Saltistjejen sa...

Å kul med boktifpd! Det är suerbra nu när jag snart ska börja jobba och därmed pendla igen. Då blir det återigen tid at läsa!! :-)
Kram!

Marianne sa...

Saltis: Den här är toppen, inte så jättelånga kapitel så det kan passa utmärkt till t-banan. Och intressant så man glömmer omgivningen. Hoppas du hittar den och att du tycker om den!

Kram!