onsdag 13 augusti 2008

Varumärkesfråga

Isterband är gott lite då och då. Sist Maken var i Sverige fick han order att köpa med sig isterband hem, så det gjorde han och i går kväll blev det en lyckad middag med isterband, dillstuvad potatis och inlagda rödbetor.

Men jag tyckte nog att Scans isterband var lite tama.

Har du något favoritmärke när det gäller isterband? Vad ska jag be honom hålla utkik efter nästa gång han åker? Blir glad även för lokala tips, för vem vet, en dag kanske han hamnar i just din lilla by!

20 kommentarer:

Anonym sa...

Föreslår den här länken: http://hem.passagen.se/isterbandsklubben/hurister.htm
(och skrattar lite i smyg!)

Det finns på (bl a på willys ) jättefula isterband som ser ut som torkade hundgodisar, men de är underbara och väldigt rökiga och syrliga i smaken.

Kommer inte ihåg så noga vad de heter men det är nog något i stil med "äkta småländska isterband"

Så håll utkik efter "fula" isterband nästa gång :)

Kramen!

Marianne sa...

Sus: Tack för tipset! Fula hundgodisar som är äkta från Småland. Tror Willys finns i den småländska metropolen dit Maken ska. Men göra själv, nä, sån fantast är jag inte. Inte än i alla fall.

Kram!

Millan sa...

Jag alskar isterband men har inte atit det pa ar och dar! Maste jag nog gora nar jag kommer till sverige nasta gang! Men dillstuvad potatis maste jag gora har nagon dag nu... med korv eller lax kanske. Mums!

Appropa kommentaren om klumpighet sa kanner jag med din kompis som ramlade av att bara sta pa golvet. Jag brot en ta genom att ramla pa en mattkant for manga ar sedan. Ingen hojdare! Och inte lika glamorost som att saga att man brutit en kroppsdel nar man akte skidor direkt! ;-)

aurorabuddha sa...

Ah! Isterband! Nu langtar jag ocksa efter det! Och dom ar inte direkt varldsmastare pa korv i det har landet. Jag kan inte laga sa mycket *konstig* mat har hemma. Maken ar da sa kanslig, sa.

Saltistjejen sa...

Åååå! isterband!!! DET har jag inte ätit på lääääänge. Men älskar det. Särksilt som du sägr att ni åt det, med dillsuvad potatis! Mmmmm...
Jag är barnsligt förtjust i den mesta svenska husmanskosten faktiskt. :-)

KARLAVAGNEN sa...

Åker han till Skåne så kan jag varmt rekommendera en gårdsbutik där.
http://web.telia.com/~u44303286/utegris.htm

Lillehems utegrisar. Jag gillar inte prinskorv, men deras prinskorvar är toppen och grisarna har det huuur bra som helst.

Petchie75 sa...

Ha ha, jag har bara ätit isterband en gång och det var en hemsk upplevelse! Min granne som var 1 år äldre än jag ÄLSKADE isterband och jag blev så nyfiken så jag bönade och bad min mor att laga isterband (tror knappt att jag förstod att det var en korv - jag var väl 5-6 år gammal). Sagt och gjort, hon gjorde isterband och jag började tugga, och tugga och tugga och nä, det gick ju inte - jag fick spotta ut det och grät en skvätt medan jag fick höra att man ska äta upp vad man har på tallriken!!
Har inte testat isterband sedan dess så kan inte hjälpa dig!

Anonym sa...

Isterband åt jag i förra veckan. Det var inte SCAN:s, utan något närproducerat. Nyhléns, Alviksgårdens, eller Petterssons. Minns inte vilket. Men goda var de.

Har ni VERKLIGEN ingen isterbandskonstruktör i närheten?

Stackars, stackars er.

Anonym sa...

Ah,vilka modiga foraldrar till killen. Jag var jattefeg nar min son var i den aldern, men som tur var hade han en pappa, sa han slapp bli en morsgris.

Marie Picasso ar fodd nagon mil harifran. Har faktiskt aldrig hort henne sjunga och vet inte ett dugg mer an att hon deltog i idol-07. Hon heter Pettersson egentligen.

Isterband ar sa gott. Stuvad potatis till sa klart. Sallan det blir vi ater det och sist var de alldeles for "tama" i smaken. Vi far gora ett nytt forsok med nytt fabrikat snart kanner jag.

Marianne sa...

Millan: Finns det kanske isterband på Ikea? Den dillstuvade potatisen var nästan godare i dag, tyckte jag. Tjänade på att stå och gotta till sig!

Bryta en tå låter inte som någon höjdare. Och visst, lite hjältemodigare låter det allt om det hade varit i skidbacken! Själv har jag klarat mig från alla typer av benbrott sedan jag var liten, men jag hade några år då jag bröt en arm om året. Ja, alltså jag har bara två, men jag turades om mellan dem. Fast det var alltid på is, skridskobanan, iskanan, en isfläck på trottoaren ... Gå nu inte och snubbla med magen!

Aurorabuddha: Finns det på Ikea? Om du inte talar om att det är svenska isterband utan bara säger att det är en kryddig korv kanske det går hem hos maken? Jag talar till exempel aldrig om när jag saltar med fisksås, då hade han inte ätit : )

Egentligen borde de vara mästare på korv i US, det är väl därifrån Hot Dogs kommer?

Saltis: Vällagad husmanskost är nog aldrig fel! Här kan man köpa en sorts inlagda rödbetor från Tyskland, men de är ju inte lika goda som svenska eftersom det inte är ättika i. Men jag hällde i lite ättika i lagen, och det blev jättebra! Säger detsamma till dig: Finns det kanske isterband på Ikea?

Karlavagnen: Lillehem ligger i Degeberga stod det på hemsidan. Det är väl utanför Lund om jag inte missminner mig? Blir inget av med det det här gången, det blir bara Småland + Västergötland. Men adressen är noterad för framtida bruk. Tack!

Petra: Men fy vilken hemsk upplevelse! Förstår att du undviker just den maträtten. Jag var likadan när det gällde marsipan. Marsipangodiset var ju så FIIINT där det låg i form av grisar och små smörgåsar och bär och frukter - men sedan var det ju så äckligt!

Bert: Inget fläsk så långt ögat kan nå! Här gör man bacon på oxkött, "skinka" på kyckling och kotletter på lamm. Ja det där sista kan man ju knappast klaga på. Allt av fläsk flygs hit. I makens resväska : ) Dina tre märken är noterade för framtida bruk, den här turnén går inte riktigt så långt norrut.

Lisa: Ja, det är tur att det finns andra som inte blir lika rädda. Hade det varit jag som bestämde hade jag nog aldrig vågat låta honom börja cykla på det sättet! Jag är också oerhört feg ibland! Marie Pettersson tycker jag nog är ett finare namn än Picasso, om jag ska vara ärlig. Picasso låter lite ... taget : )

Jag har instruerat Maken att köpa fula isterband på Willys enligt Sus kommentar här ovan. Dem kanske du också ska prova?

aurorabuddha sa...

I'm telling ya... dom kan inte gora korv har. Vare sig falukorv eller Bullens pilsnerkorv har nagra konkurrenter har. :o) Eller isterband, for den delen. Dom kan inte gora senap heller. Och inte limpa.

KARLAVAGNEN sa...

Om Degeberga ligger utanför Lund? Joo, det kan man säga. Eller straaax söder om Kristianstad, vilket i sin tur ligge några timmar från Stockholm. Hehehe...

Väl värt ett besök i alla fall.

Hur var det nu Huelva - Madrid?
hihihi

nina sa...

Näe, isterband har jag nog ingen koll på... Men mamma är en isterbandsfantast så jag kan ju alltid höra med henne. :-)

Dill däremot... det saknar jag verkligen! Jag frågar alltid efter det på marknader och ingen har hört talas om det. Kanske är dags att smuggla hit några frön!? ;-)

Marianne sa...

Aurorabuddha: Men de kan göra gott bacon. Det där lite tjockare som ska steka lååångsamt. Och de gör god glass på Ben & Jerry's. Amerikansk kinamat är oslagbar. Pepperoni-korven är godare än någon annanstans. Har de inte korv på Ikea?

Karlavagnen: Okej, Kristianstad då. Men asså, det var ett tag sedan jag bodde i Skåne. Jag vet i alla fall var Glumslöv ligger. Och Hittarp.

Det är tävlingar nu i helgen och sedan SM, det är då det kommer att avgöras om jag får åka till Madrid ; ) eller ej. Det står tydligen helt lika nu. Fördel den andra snubben eftersom han är lagkapten : (

Nina: Fråga gärna mamma! Om hon är fantast bör hon veta vilka som är bäst.

Jag har haft otrolig tur med dill, det finns både här och i Turkiet. Det enda är krondillen till kräftskiva, men det får man tjinga med någon odlare så han spar lite dill och låter det blomma. Helt klart dags för dig att smuggla med dig lite dillfrön! Har annars hört att dill är väldigt svenskt, men som sagt, på den här kanten av Medelhavet använder man det ofta.

Lullun sa...

Men oj. Nog har jag varit dålig på att läsa bloggar senaste par dagarna, men här hade jag visst missat hela 3 inlägg, med fantastiska barnbarn (har inga själv), knökfulla bussar(har massor av anekdoter) och isterband (liknande upplevelser & historia som Petra, så nej inga tips härifrån). :-)

Marianne sa...

Lullun: Jag hoppas att det dröjer "några" år till innan du blir farmor! Nog för att han är en liten prins, Aaju, men någon måtta får det vara : D

Lullun sa...

Sant! Jag är nog ganska glad om det dröjer en sisådär 25 år till innan jag får skriva farmor på visitkortet. ;-)

Marianne sa...

Lullun: Men sedan vill vi se en stooor skock!

BiRDiE sa...

Isch nej, äter inte isterband öht. Däremot den stuvade dillpotatis som enligt mig hör till - DEN går ner ;)

Marianne sa...

Birdie: Tur att vi alla inte tycker om exakt samma saker! Det hade blivit lite trist då!