onsdag 27 augusti 2008

Onsdagsrecept: Potatistårta

Tänk att jag alltid ska behöva bli påmind om vilken dag det är! Att jag aldrig får in i kroppen när det onsdag till exempel. I går gick jag hela dagen och tyckte att det var onsdag och fick säga till mig själv att nej, jag skulle vänta en dag med att lägga in onsdagsreceptet. Och så blir det onsdag och så glömmer jag bort det. Förmodligen beror det på att det tar ett tag att ställa om sig och vänja sig vid att arbetsveckan är söndag till torsdag här i stället för måndag till fredag, som man ju är så van vid.

Nåväl, här kommer onsdagsreceptet, som jag i alla fall hade förberett den här gången och tagit ett foto att illustrera med. Det är en potatistårta, ett recept jag hittade i någon av de svenska damtidningarna, tyvärr minns jag inte vilken av dem. Den blev jättegod och är toppen att variera den eviga potatisen med. I grundreceptet står att man bara ska servera en sallad till, och det räcker bra så om man är vegeterian, men Maken vill alltid ha någon liten köttbit till. Jag valde en god och köttig egyptisk korv den här gången, men man kan nog ha precis vad som helst, möjligen inte salt fläsk och liknande eftersom det blir en viss sälta av oliverna.

På fotot i tidningen såg tårtan bra mycket elegantare ut, men jag tycker 
det är sällan man får maten att se ut som på bild.

Potatistårta (4 personer)
6 potatisar
3 morötter
2 dl svarta oliver
3 vitlöksklyftor
1 röd paprika
olja till stekning
1 knippa persilja
3 ägg
1/2 dl matlagningsgrädde
salt och peppar

Skala och riv potatis och morötter på den grövsta sidan av rivjärnet. Hacka oliver och vitlök grovt. Strimla paprikan fint.

Hetta upp lite olja i en stekpanna, helst teflon, och stek potatis och morötter tills de mjuknar. Blanda ner oliver, vitlök och paprika. Låt steka några minuter.

Hacka persiljan grovt och blanda med ägg och grädde. Salta och peppra. Tillsätt äggblandningen och rör om försiktigt. När äggen stelnat är rätten klar. Skär upp i bitar och servera med en sallad.

Nu ska jag tillägga att jag försökte vända upp hela tårtan på ett fat, men det gick inget vidare utan det mesta rasade ut över spisen. Man bör kanske vara två för att klara det konststycket, eller lite händigare. Och eftersom jag inte hade någon persilja hemma, men däremot färsk spenat, tog jag spenat i stället för persilja vilket blev mumsigt.

Fler onsdagsrecept hittar du hos: Petra, Miri - är det någon mer som är med på det här temat? Säg till så att vi kan göra en länklista som i fredagstemat, det blir enklare att leta reda på alla goda recept då!

9 kommentarer:

Petchie75 sa...

Ha ha, du kan ju alltid köra med timer - det finns väl på blogspot också, att man skriver inlägget och sätter en "timer" på det, dvs att det ska publiceras senare! Annika skrev om det i våras och sedan upptäckte jag att det fanns för wordpress också så nu gör jag ofta så när jag skriver i förväg!
Potatistårta låter gott, jag är ju ett stort potatis-fan ;-) och fotot blev väldigt snyggt, ser absolut professionellt ut!
Miri brukar också skriva onsdagsrecept, inte varje vecka men ibland... Tror inte att vi är så många.

aurorabuddha sa...

Det har ska jag be maken laga!

Tyvarr kan jag inte bidra med manga recept - fast jag har nagra *riktigt* bra som jag kanske kommer ihag att dela med mig av nagon gang. Kottbullar, varldens godaste och semlor som ar som bakelser...

Desiree sa...

Låter både gott och enkelt att laga till. Ska läggga till detta till min receptsamling. Idag är det iallfall onsdag så att du får njuta av onsdag som nu är här.

Marianne sa...

Petra: Ah, just det, det har jag glömt. Har aldrig testat det, men det kan ju vara en bra idé.

Den här potatisen blev urgod tycker jag. Glömde skriva det, jag hade ingen paprika heller, men det gick bra ändå.

Jag har lagt till Miri, jättekul att hon är med. Det dumma är att jag skriver på svenska. Ska fundera på det där med att översätta recepten.

Aurorabuddha: Gör det, det är jättegott. Vad gott med semlor som blir som bakelser. Det får du gärna tipsa om när det kommer semmeltider igen, det dröjer ju inte alltför länge. Jag är övertygad om att du kan mer än köttbullar och semlor!

Marianne sa...

Desirée: Ja, jag tyckte det här blev jättegott och det är ju bra när man kan variera den eviga potatisen.

Hihi, jag får väl ta och göra mig en onsdagsmiddag i dag : ) Hoppas din onsdag också är bra!

Anita sa...

Vad kul att hitta en blogg med lite mat recept ibland. Såg din kommentar i en annan blogg så jag var tvungen att komma och hälsa på :-) Ska testa den här potatis tårtan. Det låter gott. Jag älskar potatis, och nu har dom ju även kommit på att potatis är jätte nyttigt igen..

Marianne sa...

Anita: Hej! Välkommen hit! Nu var jag inne och kikade hos dig också, jag kände ju igen dig från en del andra bloggar. Jättekul.

Den här potatistårtan är jättegod tycker jag, hoppas du ska tycka om den! Jag gillar också potatis, men ibland vet man inte vad man ska hitta på med den, det känns som om det bara blir kokt, mos, stekt, klyftpotatis ... Alltid bra med en ny variation.

Suzesan sa...

Låter som en gottig variant det där. Som en smaksatt riven tortilla. Potatis är så gott i alla former. Jag skulle byta ut paprikan och oliver och endast för att jag inte gillar det. Annars supergott.
Imorgon ska vi ha fisksoppaNY..ny står för att jag inte gjort just denna innan. Jag ska tänka ut hur den skall vara när jag gör den*fniss*Jag och min väninna brukar säga så när vi gör om recepte då söger vi namnet på receptet och lägger till NY:)Ta en tallrik/fat och lägg över stekpannan eller om den passar i stekpannan och vänd. Lite knixigt men efter några gånger så funkar det. under förutsättning att det inte sitter fast i stekpannan. Hmm det kanske var så du gjorde isåfall GE INTE UPP!
SovGott
Kram
/Susanne

Marianne sa...

Suzesan: Ja alla varianter på potatis är välkomna! Annars blir det lätt bara kokt, kokt, kokt, stekt, kokt ... I dag blev det stekt, tärnat med morötter. Och stekt i vitlökssmör.

Gillar du inte oliver? Det är inte så vanligt. Jag tycker det är gott. Här finns jättegoda lila-grön-svarta.

Det var precis det där trixet jag försökte göra när allt rann ut över spisen. Nästa gång ska jag skära tårtbitar i pannan och lyfta ur!

Kram!