söndag 3 augusti 2008

Lite för tyst

En sådan här cykel vill Daniel gärna ha.

Mathilda i köket betyder att hon vill ha mat.

Nu har de åkt. Det är så tomt och tråkigt att inte sitta och titta på cykelfilmer med Daniel och höra Mathilda tjuta av skratt när hon går och lägger sig. Ingen som hjular genom vardagsrummet efter maten (Mathilda) och ingen som hoppar och snurrar sig i poolen på olika sätt (Daniel). Men det är väl som Pippi Långstrump sa: "Om ni inte går hem så kan ni inte komma tillbaka." Jag hoppas att de kommer tillbaka snart för det har varit så roligt att ha dem här.

Jag får trösta mig med att ta min första yoga-lektion i kväll.

20 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka fina kidzz! Och vad lika de är varandra! Måste kännas tyst...

Yogalektion? Trodde det var till Idre Trollpackan skulle? *tänker*

Fast det kanske finns andra oxå som ger yogalektioner;)
Du får berätta sedan!
Ha det bra och jobba på nu!
kramen!

Marianne sa...

Sus: Alldeles knäpptyst, man hör ju till och med klockan ticka. Inte bra.

Hihi, jo, det här är en australiensisk (vad heter det?) tjej som bor här i stan, hon är magdansös och lite av varje. Och det är Poweryoga tror jag, skulle i alla fall vara bra för min rygg och nacke. Men jag är helt klart mycket påverkad av Trollpackans reklam för yoga, annars hade jag nog inte gått. : )

Kram!

Suzesan sa...

Yoga är skönt...speciellt när barnbarn åkt hem och det blir tomt och tyst. Då kan det vara bra att gå i mentalt viloläge:)
Söta ungar hörrururu
Bra det där med Pippi L. Det är ju så sant som det är sagt. Tänk vilket äventyr de fått vara med om dina fina barnbarn. Jg förstår att Daniel VILL HA den dära fina cykeln. Mathilda är riktigt söt.
Ha en bra kväll. NU är regnet på G här och jag trodde aldrig jag skulle säga så här...hmrkk...MEN det BEHÖVS. Måste andas:)
Kram
/Susanne

Resa med Herbert sa...

Hej Marianne!

Vad kul du verkar att ha haft, med barn och barnbarn på besök. Nu kan jag njuta av barn och barnbarn mycket, mycket ofta det är något jag verkligen har saknat.

Solvarma hälsningar från Irene

Marianne sa...

Suzesan: Jaa, de är så söta! Världens gulligaste : ) Daniel får nog nöja sig med en ny framgaffel till sin nuvarande cykel, den är rätt fin den också. En Da Bomb. Det var skönt med yogan, men nu är jag helt slut! Inte trodde jag väl det. Trist bara för barnen mina att de kommer hem till regn och rusk, de har ju bara haft sol i två veckor.

Irene: Jag har haft riktigt roligt i två veckor, håller redan på att längta ihjäl mig efter dem. Men skönt för dig som kan umgås mer med dem nu efter flytten. Njut av det!

Lullun sa...

Åh, förstår att det måste vara tomt! Lider med dig. ;-) Men ja hon är ju klok hon där Pippi; hoppas de snart kan komma tillbaka igen! Kram!

Saltistjejen sa...

Skickar en Stor varm KRAM till dig Marianne! Det ÄR jobbigt när nära och kära åker hem. Det känns tomt!
Och man funderar över när man ska ses nästa gång.
Men som jag skrev i inlägget nedan, det brukar ändå kännas bra när man haft en fin och bra tid tillsammans! Man kan minnas den och bli glad. Och precis som du skriver så får man se fram emot nästa gång man ses!
KRAM!

Marianne sa...

Lullun: Jag får väl gå runt här och sjunga lite själv, men jag sjunger inte hälften så bra som Mathilda! Pratade på telefonen i går i alla fall, och jag träffar dem till hösten igen när jag åker till Stockholm.

Kram!

Saltis: Tack för kramen, den värmer! Jag vet ju att jag får träffa dem i höst igen, då åker jag till Stockholm en sväng. Men det var så roligt att ha dem här, hemma hos mig. När man bara är två vuxna och tre katter i hushållet blir det inte riktigt lika levande som det är med ett par barn. Längtar efter dem så det gör ont!

Kram!

Petchie75 sa...

Jättesöta barnbarn du har! Och jag förstår att det är tomt, tror att mina föräldrar tycker likadant nu när de varit ensamma i sommarstugan sedan i torsdags utan mig. Men jag tycker faktiskt att det är lite tomt själv också även om det var så kul att få komma hem till O igen :D
Bra och klokt citat från Pippi, det har jag missat!

Marianne sa...

Petra: Tack, visst är de! Önskar man kunde ta bussen mellan länderna så att man kunde träffas lite oftare. Så att det slapp bli tomt! Kanske börjar bli dags att återvända hem snart ...

nina sa...

De är jättesöta, din barnbarn. Förstår att du saknar dem och att det känns tomt när de åkt. De första dagarna är ju alltid extra jobbiga när man måste vänja sig vid omställningen och mest går runt och saknar och längtar.

Min lillebror har varit och hälsat på mig två gånger, hela semestern två år i rad. Efter fyra-fem veckor tillsammans känns det verkligen jättekonstigt och tomt när han åker hem igen, men å andra sidan vet jag ju att han kommer nästa semester igen.

Vad skönt ändå att du får träffa dem snart igen! Då har du ju något att se fram emot. :-)

nina sa...

Jag tänkte på en sak till förresten, tänk vad jobbigt det hade varit om inte internet fanns. Nu kan man ju vara långt långt borta men ändå prata i timmar, se bilder, videor, webbkamera... Det är ju inte samma sak som att ses på riktigt men bra mycket bättre än ett brev en gång i halvåret.

Hurra för internet! :-D

BiRDiE sa...

Så söta..! Och jag FÖRSTÅR att det nästan blir otäckt tyst nu.
Ska bli spännande att läsa om yogalektionen :)

Kraaaam!
PS. Hittade ett par Barbara Nadel-böcker ("Harem" har inte gått att få tag i än, först i NOVEMBER säger de nu?!) igår, och tänkte på dig, såklart. DS.

Marianne sa...

Nina: Tack, jo de är väldigt söta både för ögat och sinnet. Och visst är det så, de första dagarna är jobbigast, sedan kommer man in i den gamla vanliga lunken igen. Och som sagt, hur kunde man överhuvudtaget leva utan Internet förr i världen? Jag minns första gången jag var ute på nätet, det var datakillen på jobbet som visade mig och en tjej till. Nä, tyckte vi, det där verkar inte vara mycket att ha. Men det berodde nog på att han visade oss sajter med monster ... Hade han visat oss sajter med katter, mat ... hade vi nog fastnat direkt, nu tog det några månader. Men nu är jag lika beroende som alla andra.

Ska du inte åka till Sverige, förresten?

Birdie: Vad konstigt, jag har för mig att Harem har kommit ut redan, att jag har sett den i affären. Men vänta nu, det är nog pocketupplagan du menar? Den kanske kommer i november.

Visst är de söta! Mina små gosisar!

Kram!

nina sa...

Hahaha, monstersajter... Då förstår jag att det inte var så intressant. ;-)

Jag har förresten en kompis som vägrar internet och "inte fattar någonting" säger hon, fast nu när jag är så långt borta har jag tvingat henne att logga in på Messenger ibland. Fast det enda hon skriver är "ring mig!" :-D

Jag skulle gärna åka till Sverige men just nu är flygbiljetterna alldeles för dyra eftersom det är sommar och högsäsong (tänker inte betala 10 000) så jag avvaktar lite. Så antingen blir det september med svampplockning i stugan, eller jul. Sommar har jag ju året om så det vore lite exotiskt med klimatombyte. :-)

Marianne sa...

Nina: Ovanligt med en ung person som vägrar Internet! Till och med Klas föräldrar försöker ta sig in så sakteliga bara för att kunna se vad som händer. Har hon inget brinnande intresse som kan locka in henne?

Förstår att du avvaktar tills biljetterna är billigare. Och du har så rätt med att det bara är trevligt med en annan årstid någon gång emellanåt. Jag hade inte tackat nej till lite regn nu. Men, himlen är klarblå som vanligt ...

Apropå det hörde jag någon reklam om att Alitalia hade en kampanj från Egypten med superbilliga biljetter, det måste jag kolla upp. Men det gäller väl bara för folk under 26 (själv är jag ju över 27), eller så är de billiga slut, eller så måsta man stanna en vecka i Rom.

nina sa...

Man tycker ju att JAG skulle vara ett tillräckligt stort lockbete för att hon skulle ta sig ut på nätet... men icke. ;-)

Mamma har däremot lärt sig chatta så nu sitter hon och skickar hjärtan och nallebjörnar dagarna i ända. :-)

Hur billigt är superbilliga biljetter från Egypten, eller vanliga biljetter för den delen? (En vecka i Rom kan ju vara trevligt det med, fast då blir det ju inte så billigt i slutändan...) Det billigaste härifrån är nog drygt 6000 så det är det priset jag är ute efter.

Marianne sa...

Nina: Haha, nya sättet av vara radikal: Våga Vägra Internet : )

Duktig mamma! Nu återstår Makens föräldrar ...

Det jag hörde med Alitalia var typ 1500 SEK tor från Egypten till "Europa" och det är extremt billigt. Våra biljetter till Sverige brukar gå loss på en 4-5000. Man kan åka aningen billigare om man flyger via Istanbul, vilket är trevligt, men då är det mitt-i-natten-flyg som gäller. Och det är väl ok att komma fram mitt i natten, men när flyget går så där 03.45 är det mindre kul. Och sedan är det typ fem timmar i Istanbul vilket är för lite för att hinna in till stan och för mycket för att det ska vara kul att "gå runt och kolla på flygplatsen".

När vi bodde i Bulgarien åkte vi alltid BA via London, för det var drygt 1000 billigare än alla andra. Men det var ingen kul omväg. Bäst var Istanbul, direktflyg till överkomliga priser med ett bra bolag (Turkish Airlines).

Anna, Fair and True sa...

Pippi är smart alltså!

Marianne sa...

Anna: Ja, man kanske skulle leta upp fler citat av Pippi.