onsdag 13 augusti 2008

Onsdagsrecept: Kladdkaka

Jippiii! Jag har skallen med mig i dag och vet att det är onsdag, alltså dags för onsdagsrecept!

Eftersom P flyttar tillbaks till Sverige redan i morgon, var det absolut sista chansen för en fika i dag. Så jag bakade en kladdkaka till den trevliga, men ack så sorgliga stunden. I all hast glömde jag att ha i salt, som det ska vara enligt receptet, men det blev gott ändå.

Receptet är klassiskt, men ibland kan man behöva sig en påminnelse även om det där gamla klassiska som det var ett tag sedan man gjorde.


Kladdkaka (8-12 bitar)
100 g smör
3 dl socker
2 ägg
1 1/2 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt

1. Värm ugnen till 175°C. Kläm fast bakpapper i en springform, 24 cm i diameter. Smörj kanten.
2. Smält smöret.
3. Rör ut den mesta hettan och tillsätt övriga ingredienser.
4. Häll i formen och grädda cirka 30 minuter på första falsen nedifrån.

När vi nu ändå är inne på ämnet mat: Ibland blir man ju så innerligt trött på sin egen mat, det blir på något sätt bara samma, samma hela tiden. Även om man har livlig fantasi och varierar och lagar olika rätter, blir det ibland samma, samma i alla fall. Tycker jag. Men nu har jag funderat på att frångå principen att ha recept som vägledning och inspiration, och i stället följa recepten slaviskt. Jag ska prova det ett tag och se om det hjälper. Då får man ju andra människors definition på hur det ska vara, inte ens egen. Det kanske hjälper i tristessen?

13 kommentarer:

Anonym sa...

Nu är det avgjort, jag har legat här och funderat på karamellkungen eller inte. Nu måste jag ha choklad :)

Anonym sa...

Kladdkaka bakas här ibland, mest av dottern;) Hon gillar att baka. Jag bakar inte så mycket nuför tiden, mest för att vi inte äter kaffebröd i vanliga fall. Bara när det kommer främmande, och då kan de bli en kladdkaka;)
kramen

Marianne sa...

Nettan: Alltid trevligt att kunna hjälpa till lite : ) Karamellkungen står på inköpslistan Klas har med sig till Sverige. Så det får jag alltså på tisdag nästa vecka!

Trollpackan: Jag får bakattacker ibland. Då kan det bli flera kakor i veckan, sedan kan det gå ett tag utan en enda smula i huset.

Kram till er båda!

aurorabuddha sa...

Ah, det dar kanner jag igen! Haromsistens gick jag omkring pa affaren och *skapade* en ny matratt medans jag gick omkring och handlade. Men sen nar jag kom hem och lagade maten, sa blev den precis som vanligt i alla fall. :o/

Jag skulle behova en par-tre nya ratter att mixa med. Kanske om man foljer ett recept, som du sager...

Petchie75 sa...

Jag vet precis vad du menar, jag kan också bli så trött på vår vardagsmat... Skönt att då ha de spanska svärkvinnorna här som lagar annorlunda mat - men ikväll blir det mitt recept på lax med gorgonzola på Os begäran!
Kladdkaka är gott, i små portioner - jag är egentligen inte så mycket för chokladkakor men jag har ett supergott recept som nog får bli nästa onsdagsrecept ;-)

Anonym sa...

Låter mums. Nästa vecka ska jag börja jobba och därmed också mitt nya sunda liv men fram till dess är det fritt fram för kakor, vin och champagne.

Anonym sa...

Nöjd med att du skrev smör och inte margarin...
Ska blogga om mitt stora margarinhat snart...
Kladdkaka!? Tackar den som bjuder*ler* Riktigt starkt kaffe till MUMS!

Mina "pantertanter" göder mig med kladdkaka och bullar... Och de blir så ledsna när jag säger nej tack...

Kramen!

Saltistjejen sa...

En kladdkaka är aldrig aldrig fel faktiskt!!!!!
och visst har du så rätt om mat. Jag har just nu noll inspiration vad gäller matlagning. Tyvärr. Brukade annars gilla att laga mat tidigare, men sedan Ella kom har ork, tid och lust bara försvunnit i ett nafs...
Hoppas verkligen den kommer tillbaka så småningom.
Har ibland tänkt att man kanske borde slå sig ihop med ngn vän eller ett par vänner, och så lagar alla varsin rätt och så "byter" man mat med varandra. Då skulle man åtminstone få lite nya rätter att glädjas åt! Och kanske skulle inspirationen komma tillbaks. Men tyvärr är det alltid svårt att få ihop ngt sådant. När jag var yngre hade jag och min dåvarande pojkvän samt ett gäng vänner alltid gemensamma söndagmiddagar. vi växlade att laga middag och vara hemma hos varandra så att man fick laga mat till alla en gång i månaden men åka hem till de anedra och äta 3 gånger i månaden. Det var faktiskt superkul och ett riktigt bra sätt att hålla vardagskontakten med varandra. man sågs ju varje vecka och kunde då följka varandras vardag på ett jättebra sätt. Det höll faktiskt på rätt länge, tror kanske typ 2 åt nästan. men rann sedan ut isanden. Mycket för att jag och mitt ex bröt med varandra. Men som sagt det var en rolig tid!
:-)

Tråkigt att dina vänner flyttar, Förstår att det känns sorgligt. Det är allltid tungt när personer man står nära och som man umgås mycket med flyttar.
Hoppas att det inte kommer kännas alltför tungt.
kram!!

Marianne sa...

Aurorabuddha: Vi får prova på varsitt håll. Det där med att följa recept. Men över helgen blir det bara typ stekt ris och grönsaker för min del, för nu är jag gräsänka tills på tisdag.

Petra: Mmm, lax med gorgonzola! Det kanske kan bli näst-nästa veckas onsdagsrecept? Jag måste hitta bra lax! Du har helt rätt om chokladkakor, de ska vara intensiva och täta, eller hur man ska säga, och bara en liten bit. Tjock, härlig choklad ... Inte luftiga eller så, då är de inte så roliga. Då är det bättre att äta en bit choklad, rätt upp och ner.

Kersti: Framför allt det där med champagnen låter ju bra! Låt det goda livet flöda!

Sus: Jag vill alltid ha naturliga råvaror i maten. Smör är en naturlig råvara, margarin är konstgjort. Jag har ALDRIG margarin hemma. Margarin är en styggelse. Du och jag kan bilda antimargarinklubben!

Bra att du har pantertanter som göder dig. Hälsa dem från mig!

Kram!

Saltis: En matklubb låter ju toppen. Annars skulle jag gärna vilja ha en egen liten kock just nu som känner på sig vad jag är sugen på och lagar det till perfektion : ) Det är väl det du också skulle behöva. Synd att fryst färdigmat är så äckligt, annars hade man kunnat ha frysen full av olika färdiga rätter och bara plocka fram. Förstår att du inte hinner med några kulinariska höjdare just nu, du får spara den biten till senare.

Jag fick ge P en extra farvälkram nu på morgonen, för hon och maken åker samma plan till Sverige. Tomt och trist är det!

Kram!

Millan sa...

Ja kladdkaka ar aldrig fel! Mums!! Jag blir ocksa sa innerligt trott pa min egen mat ibland. Vi ar faktiskt valdigt bra pa att variera var mat men jag trottnar anda. Inget smakar ju riktigt lika gott nar man har statt vid spisen och lagat det sjalv heller...
Hur som helst tycker jag onsdagstemat ar bra for inspiration. Jag ska forsoka hanga pa dar ocksa!

Marianne sa...

Millan: Visst är onsdagstemat toppen! Jag ska bruka lite mer allvar och lägga in mer matrecept när jag bara är klar med den här översättningen jag håller på med, den tar all tid och energi just nu. Hoppas verkligen att du också hänger på där!

Lullun sa...

usch är det redan dax för avfärd. Alltid så tråkigt. Men mums vad gott med kladdkaka! Ja, jag fick ju min kladdkaka i tisdags, med nästan identiskt samma recept (det tror jag vi "pratat" om förr du och jag); har nämligen aldrig testat med salt i.
och matlagingstråket hade jag eventuellt tänkt att skriva om imorgon, samt om mitt avsked till en "sommargäst" igår - våra liv liknar varandras trots allt. *hihi*
Hoppas ditt receptknep funkar förresten!
Kram & hoppas du har en bit kaka kvar att trösta dig med efter Ps flytt! :-)

Marianne sa...

Lullun: Ja, hon åkte tillsammans med Klas i dag, de tog samma flyg, hela vägen till Köpenhamn. Och ska hon gråta lika mycket som jag grät när vi flyttade från Istanbul är det skönt att hon har en axel att luta sig mot! Hennes make är på sin alldeles egna tjänsteresa, så hans axel hade hon inte tillgång till.

Vore kul att se Aajus recept på kladdkaka! : ) Han är en sådan liten prins!

Det ska bli roligt också att se dina tankar om matlagningstråket, ibland blir jag nästan desperat. Men i dag blev det stekt ris med lite grönsaker i. Gott och enkelt, men Klas hade inte uppskattat det!

KRAM!