torsdag 28 augusti 2008

Bra service

Kairo är en stad utspridd över 214 kvadratkilometer med en befolkning på uppemot eller mer än cirka 20 miljoner människor. Officiella siffror är naturligtvis lägre, enligt ne.se var det 14,5 miljoner år 2004. Det här medför naturligtvis en del parkeringsproblem eftersom antalet bilar växer varefter människorna får det bättre ställt.

Härom dagen när jag var nere i stan för att handla vattenpipa parkerade vi på ett ställe där nya bilar trängde sig in efter oss. Det blev lite trångt, för att uttrycka sig milt. Men en av parkeringsvakterna klämde sig in genom baksätets ena passagerardörr, klättrade fram till ratten och backade ut så att vi kunde ta oss in. Det kallar jag service!

Här är bildbevisen:



26 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

Kära nån, man vet inte vad man skall säga!? Men service det var det! Ungefär som han med min markduk, man blir glad att vänliga själar finns. Skall alltså inte hyra bil om jag kommer till dina trakter;-)

Anonym sa...

Kommer bara osööökt att tänka på trollpackans kort idag!
Yoga!

Marianne sa...

Simone: Jag tror de kände sig skyldiga för att de hade låtit de andra bilarna ställa sig så himla nära. Hehe, nä, jag rekommenderar att inte ha egen bil här om man kommer som turist. Om man inte är van och har kört i Bombay eller liknande förstås, då kan det gå bra. Annars är det bättre att låta någon annan köra!

Sus: Haha, han kanske är yogamästare! Eller ormmänniska.

aurorabuddha sa...

Ha. Det har ar val framtiden for oss har i SA, som vaxer sa det knakar och alla har minst tva bilar... :-o Och man kan inte ga eller cykla nagonstans i princip och aker buss gor man bara om man ar fattig.

Men jag maste saga att det finns hopp for manskligheten! Han skulle bara veta hur alla ladies runt om i varlden beundrar honom! :o) Vi uppskattar god service! :oD

Desiree sa...

Oj det kan man kalla trångt utrymme. Jag förstår att bilar och parkering blir ett problem lätt med en sådan stor befolkning. Kan jämföras med Mexico city som också har en av världens största befolkningar. Där får man räkna med att det tar tid att ta sig från punkt A till B just för att det konstant finns så mycket trafik. Servicen här var dock ypperligt god.

Petchie75 sa...

Hu, där hade jag aldrig kunnat ta mig ur - jag som inte ens kan fickparkera!
Det går knappt att föreställa sig en stad på 20 miljoner - vilken röra det måste vara!

Cecilia sa...

Jag säger som Petra,jag hade förmodligen blivit fast där.
Jag är inte den bästa på att fickparkera,går hellre en bra bit.
Men vad hjälper det om det inte finns mer parkeringsplatser.
Håller med dig om att det var verkligen service att göra som han gjorde...tur han inte var stor och rund.

Anonym sa...

Så där fick vi faktiskt ta oss in i vår bil en gång för rätt länge sen på Manhattan... Parkeringsvakten hade helt sonika parkerat typ fem bilar runt oss (hur han själv lyckades ta sig ur de bilarna förtäljer icke historien) som om det var den naturligaste saken i världen. Därför fann han det, naturligtvis, rimligt att bara flytta de två som stod bakom oss så vi kunde backa ut. Men ta oss IN i bilen fick vi luska ut en väg till alldeles själva. Tur att man har en smal och vig man, säger jag bara ;-). //Kram

Marianne sa...

Aurorabuddha: Haha, då hade han fått storhetsvansinne! Visst är det dumt i US att man MÅSTE ha bil och att det bara är fattiga som åker buss. Men så är det ju, hela samhället är byggt för att man ska köra, några direkta centrum finns ju bara i ett fåtal städer. Centrum som vi européer tycker är centrum som man kan gå runt i. Allt utspritt längs vägarna.

Desirée: Ja, Mexico City har jag för mig ska vara värre än Kairo när det gäller trängsel, och framför allt smog. Det ligger väl som i en gryta bland bergen så att alla avgaser bara stannar? Här blåser de bort emellanåt, i alla fall. Men visst är det knöligt att ta sig från punkt A till B ibland, det kan ta evigheter trots att det inte är så långt i kilometer sett. Och de gamla delarna har ju knappast gator för biltrafik heller, inte är de raka i ett rutmönster heller precis, det är som en labyrint.

Petra: Det är riktigt rörigt, och det är ju det som är en del av charmen. Förutom i trafiken då, då är det inte ett dugg charmigt ... Här var bilen inte fickparkerad, utan så där med nosen in. Och det var just det som var problemet, de andra två hade knött in sig alldeles tätt inpå. När han väl kom i bilen var det bara att backa rakt bakåt. Nåja, bara och bara, men det gick bra till slut.

Cecilia: Och ändå fick vi gå en bra bit! In dit där vi skulle var det inte att tänka på att köra, utan det här är ute på stora gatan, utanför de kvarteren. Det jag inte fattar är hur han fick in huvudet i den där smala springan!

Marianne sa...

Jenny: Haha, ja det är inte bara här i österlandet det är bökigt ibland! Våra parkeringsvakter var i alla fall tjänstvilliga och tog hand om knöendet. Skönt att jag slapp, jag var svettig nog ändå i de 42 graderna, det här var ju dessutom mitt i den gassande solen, vilket inte direkt gjorde det svalare.

Kram!

Saltistjejen sa...

Hahaha! Wow! Ja det ÄR verkligen service!!
Helt otroligt!
Gissar att man inte får vara fet om man har det jobbet?! ;-)

Kram!

Marianne sa...

Saltis: Hihi, nej, han var rätt mager. Som sagt, jag fattar bara inte hur han fick in huvudet! Jag är ju inte så tjock, precis, men jag tror jag struntar i att söka det jobbet ändå : D

Kram!

Suzesan sa...

Ojojoj han riskerar ju livet för detta. Så där ska det gå till hahahahaha. Det är så roligt så ord känns överflödiga. Jag kan förstå hur det känns...speciellt på första och andra bilen när han krossar sin bröstkorgen för att ta sig in. Det måste ha gjort ont. Vilken service. Det hade jag velat se nån göra i Sverige hahahahahahaha.
Kram
Susanne

Marianne sa...

Suzesan: Haha, nja, så illa är det nog inte! Jo, jag tänkte på det, han är tjockast över bröstkorgen ser det ut som. Men den brukar ju vara lite mer elastisk än skallen ändå! Han fick en liten slant för besväret sedan.

Kram!

Elisabeth sa...

Jag kan inte låta bli att undra om någon i Sverige skulle ha gett liknande service?
Inte många i varje fall!
Jag vet inte... men är serviceminded-tänket mindre i Sverige, än på andra ställen, eller inbillar jag mig bara?

Varm kram...

Marianne sa...

Elisabeth: Nu tror jag i och för sig att det här är lite extreservice! Å andra sidan hade ingen i Sverige tillåtit att en annan bil ställde sig riktigt så nära. Det är lite både ock det där med bättre och sämre service i Sverige. Ibland blir man tokig här för att det känns som att slå huvudet i en vägg, ibland får man sådan service att man inte vet vart man ska ta vägen.

Det är bra både här och i Sverige, men annorlunda. Fast när jag tänker på att det kommer en veterinär hem till oss på lördag kväll, och det bara kostar cirka 80 SEK, då tycker jag att det är väldans bra service här!

Kram!!!

Lullun sa...

*hahaha* Men härligt med sådan service! :-)

Marianne sa...

Lullun: Alltid roligt att bli bortskämd. Och är det på ett lite udda vis är det ännu roligare!

Anonym sa...

Haha, kul!

Marianne sa...

Nettan: : D

BiRDiE sa...

Jisses! Där var det INTE gott om plats *s*

Marianne sa...

Birdie: Nej, jag vet i sjutton om ens jag hade klarat det där.

Anna, Fair and True sa...

Oj, det såg lite jobbigt ut för honom, stackarn! Ni dricksade väl honom ordentligt?!

Marianne sa...

Anna: Jo då, han fick en slant. Jag ger alltid "för mycket". Minns inte vad jag gav just honom, men jag vet att jag brukar ge för mycket.

Anna, Fair and True sa...

För mycket enligt vem?

Marianne sa...

Anna: Enligt Klas och andra utlänningar som "vet". Jag kan bara gå efter mitt eget samvete.