torsdag 8 maj 2008

Att köpa böcker från Sverige

Jag har tänkt tipsa om det här ganska lång tid men det har inte blivit av. Men nu så:

Riksföreningen Sverigekontakt är en förening som grundades 1908 med målsättning att stödja svenskt språk och svensk kultur i utlandet. Det var de som byggde upp den svenska lektoratsverksamheten vid många universitet runt om i världen. I dag bidrar de med svensk litteratur till svenska utlandsskolors bibliotek.

Ett medlemsskap kostar 150 SEK per år för enskild medlem och 200 SEK per år för makar. För skolor är medlemsavgiften 300 SEK per år.

Som medlem får man dels medlemstidningen, dels kan man prenumerera på svenska tidningar till reducerat pris, och framför allt kan man genom deras försorg handla böcker genom Wettergrens bokhandel på nätet och frakten betalas då av föreningen!

Gå in på deras hemsida via länken här ovan för mer information.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jättebra att du skriver om det här! För det är ju så himla dyrt att gå in och beställa enstaka böcker direkt från internethandlarna.

Marianne sa...

Ja, det är ju ofta frakten som kostar. Har inte testat själv men vet andra som har testat och det fungerar bra. Problemet för mig är tullarna, men jag har hört att det är billigare för böcker än t.ex. datagrejor. Väntar just nu på en bok som en kompis har skickat, och om det inte blir för dyr tullavgift ska jag börja beställa.

Lullun sa...

Tack för tipset. Det är ju helt otroligt bra. Har aldrig hört om den föreningen förut, men nu ska jag kolla in deras hemsida, helt klart! Tack igen.

Marianne sa...

Lullun: Det hade ju varit extra bra om det funkar till Grönland! Där finns kanske bara böcker på grönländska och danska?

Annika sa...

TACK MARIANNE!!! Dagens bästa tips!! DIT ska jag anmäla mitt intresse och bli medlem.
Perfekt!
Hade inte hört talas om detta innan jag läste om det här på din blogg.
Vad skulle man göra utan sina "bloggisar" :-)?

Joakim sa...

Intressant blogg du har som jag följer.. Jo det där du skrev om på min blogg om att ni saknar män som skojar till det på sin blogg var en mycket intressant reflektion. Detat eftersom några av mina rktitg goda vänner har tagti anstöt av att jag blandar seriöst med ren adravlet och dom uppmanar mig på det bestämdaste att sluta med dett för min egen och för mina affärers skull. MEN jag tro och här kan jag ha fel att även inköpschefer (som är tänkta att köpa min atjänster) vid stora organistationer förstår ironi, kan ha humor och har intelligens nog att kunna skilja på skoj-Joakim och proffs-Joakim.. Men jag vet och om jag har fel kommer kanske affärerna gå åt pipan.... MEN om jag vore inköpschef och skulle anlita en konsult tog jag hellre en som inte tog sig själv på ett allt för stort allvar utan kunde driva med sig själv ... Men jag vet inte kanske har jag fel?

Ha de gott //Joakim

Marianne sa...

Annika: Nej, det är en liten okänd förening som verkligen gör nytta för oss utlänningar. Har som sagt inte provat att beställa något än, men nu börjar det bli så mycket jag vill ha att jag snart slår till och ser vad tullen tar betalt för det nöjet.

Jag vet verkligen inte vad man skulle ta sig till utan sina bloggisar, ni ger så otroligt mycket!

Joakim: Tack för dina ord. Om jag hade varit som du hade jag kanske haft en seriös livsmedelhemsida med seriös blogg och en privat som dina kunder inte behöver veta om. Vad tror du om det? Det ena behöver ju inte utesluta det andra? Joakim kan ju många heta och du kan ju ta bort fotot och inte syfta till ditt yrke i din privata blogg?

Det vi tjejer i utlandet fortfarande undrar är framför allt om det finns svenska killar just i utlandet som har intressanta bloggar. Vi har bara hittat andra tjejer. Däremot har jag hittat några bra i Sverige.

Ha det gott du med!

Lullun sa...

Ja, utbudet här är ju väldigt begränsat generellt. Men vi har faktiskt en liten bokaffär. Men visst, det är mest grönländska och danska böcker, utöver böcker som har turistintresse, som också finns på andra språk (mest engelska och tyska). Själv läser jag dock danska böcker utan problem, men jag hittar ju inte nödvändigtvis just de jag vill ha i den lilla affären. De har ju mest bara storsäljande deckare och sånt. Själv brukar jag vilja rota lite djupare i hyllorna än så. ;-)

Fast på biblioteket har de faktiskt en liten hylla med svenska böcker. Ett knasigt och ouppdaterat urval dock, av sådant som resenärer lämnat efter sig genom tiderna. *hihi*

Marianne sa...

Lullun: Vem vet, Sverigekontakt kanske kan hjälpa till att uppdatera den där svenska bibliotekshyllan? Det är alltid värt att fråga i alla fall. Om du får ihop donerade böcker t.ex. kanske de kan stå för transporten?

Tur i alla fall att du hittar böcker på danska. Och du, om du inte har bibliotekskort i Sverige så skaffa det när du är hemma så kan du låna böcker via nätet också! www.elib.se Man får läsa på datorn, men om det är något speciellt kan det ju vara värt det! Och barnböcker, Aaju har säkert inget emot att läsa på datorn! Jag kanske får göra ett inlägg om det också så att alla ser det.