torsdag 1 maj 2008

Folknykterhetens dag

Lullun i Grönland berättade i det här inlägget att man i Grönland firar Vecka 18, vilket innebär att man för diskussioner om alkohol och droger och kör kampanjer om nykterhet. Jag tyckte att det var en bra idé och att vi borde införa Vecka 18 globalt.

Det visar sig att jag är lite efter: Det är just nu Folknykterhetens vecka och just i dag Folknykterhetens dag. Fick jag just veta när jag såg de svenska nyheterna.

Synd bara att medierna, som ju faktiskt är de som har mest möjlighet att föra offentliga diskussioner och sprida information, inte har nappat ordentligt på det här och skrivit artiklar på temat under veckan.

Vem vet, det kanske bara är en enda tonåring som skulle få upp ögonen och undvika att bli missbrukare. Men hade det inte varit fantastiskt att rädda livet på åtminstone den tonåringen?

PS. Jag är själv inte nykterist. Men jag efterlyser diskussionen så att ungdomar kan bli medvetna i stället för att halka in i något som förstör deras liv.

5 kommentarer:

Desiree sa...

Hej marianne, synd att du inte hittade några fina muggar på Starbucks. Jag har kollat in din blogg och tycker väldigt mycket om den. Du skriver väldigt bra och trevligt. Ert liv i Kairo verkar verkligen häftigt och exotiskt. Jag kommer absolut att fortsätta kika in här och läsa om dina äventyr och din vardag. Jättetrevlig blogg som sagt.

Marianne sa...

Hej Desirée! Tack! Och tack det samma! Ja, jag blev lite besviken för jag tyckte din kopp var så fin. Nå, jag har ju min snögubbsmugg från Starbucks, den får komma med på frukosttemat.

Anonym sa...

Jag har inte heller läst så mycket om v.18 och IOGT-NTO..knappt sett något förrän på nyheterna ikväll. Konstigt! Snacka om dålig marknadsföring.
Kram!

Anonym sa...

Jag drack ofta och mycket när jag var i tonåren. Sedan ledsnade jag och har knappt druckit en droppe sedan dess. Jag undrar ofta vad det är som gör att en del människor får mersmak och andra avsmak. Kan det vara genetiskt?

Marianne sa...

Trollpackan: Ja, jag kanske skulle ta och skicka mitt inlägg till IOGT-NTO. Det var på nyheterna jag fick veta det också, men det borde ha varit tema för i alla fall de stora tidningarna. Tycker jag.

Matilda: Jag tror att det delvis kan vara genetiskt. Kombinera generna med ungdomsfyllekultur och kanske lite halvtaskiga hemförhållanden, dåligt självförtroende och usla resultat i skolan. Andra kan ha alla de yttre faktorerna i kvadrat och ändå klara sig. Jag vet inte.