tisdag 27 maj 2008

MUMS

Att sikta mjölet gjorde susen!


Sitter just nu och smaskar i mig en bit plommonpaj som är vansinnigt god.

TACK till Marianne i Linköping för receptet! Visserligen för rabarberpaj, men det har vi inte här, så man tager vad man haver, som Cajsa Warg inte sa.

Det som gjorde susen var som sagt att sikta mjölet. Dessutom proppade jag degen full av frukt, riktigt tryckte ner frukten, och så har jag äntligen lärt mig att jag ska sänka värmen i den här ugnen med 25-50° från det som står i alla recept.

18 kommentarer:

Desiree sa...

Åh vilka läckra bilder. Det riktigt vattnas i munnen. Denna ser ju supergod ut. Tar gärna receptet.

Marianne sa...

Desirée: Tryck på "receptet" så länkas du dit. Jag har ändrat tillbaks till standardmallens färger, lyckades inte få till färgen på länkarna. Men nu syns det nog bättre.

Den är verkligen jättegod!

Ninni sa...

Den ser verkligen god ut!! Det enda som jag provat baka är muffins. Jag är så dåligt hemma på att grädda i gasugn där gradtalet inte alls stämmer med "hemmaugnen"... Men ska nog våga mig på ditt recept jag också...frågan är bara vad man ska ta för frukt...
Måste titta runt lite mer hos dig, roligt att läsa om andra utlandsboende.
Tack för kommentaren, roligt att du hittade till mig!

Suzesan sa...

Proffessionellt Paj! Ser läskigt god ut för mig som är vrålhungrig. Den hade slunkit ner ändå. Tack så mycket Marianne för dina vänliga ord. Jag har svarat.. men gick in hit oxå så mitt tack säkert kommer fram*fniss* Jag är verkligen helt urlakad som en grönsak. Mitt möte gick över förväntan så det blir nog samarbete. En dag i taget!!! Nu ska jag läsa ikapp mig:)
Ha en underbar kväll. Ihhhh jag blir sugen på att göra paj nu. Ingen fyllning hemma men imorgon så! DÅ!!Så gott det ser ut!
Kram
Susanne

Marianne sa...

Ninni: Du som verkar ha så mycket frukt där du bor kan ju bara välja och vraka! Grundreceptet var som sagt rabarberpaj, men man kan nog ta vilken frukt man vill, som man tycker om. Men det ska vara mycket frukt och man ska trycka ner den ordentligt i smeten så att det blandas, inte bara ligga ovanpå.

Det är jätteroligt att läsa hos andra som bor runt om i världen, du kan hitta fler i min länklista.

Suzesan: Toppen att mötet gick bra! Hoppas nu att det bär frukt också! Så har du nåt att lägga i pajen
: ) Nu kan du bara slappa i kväll! Kram på dig!

Marianne sa...

Åh, va kul att du lyckades få till den till sist. Visst är den god och framförallt lätt att göra. Om man nu har mjöl och socker och ugnar som passar vill säga. Det förstår jag kan vara problem för många ute i stora världen, hi,hi.
Jag gjorde en till nu i helgen när vi hade båda barnen och barnbarn hemma och den tog slut himla fort, förstår inte det, he,he.
Men din ser ju jättegod ut,man kan ju ta vilken frukt man vill och har tillgång till. Jag kommer och smakar. När går flyget ?? Ha,ha :o))
/Marianne

Marianne sa...

Marianne: Jättegod och jättelätt. Jag tog en tesil och siktade mjölet ner i ett litermått och det går ju bra när man ska ha två deciliter. Lite kämpigare blir det när jag ger mig i kast med kanelbullarna för då ska det ju vara mer mjöl.

Flyget går 07.10 på morgonen från Arlanda via Wien. Välkommen! : )

Marianne sa...

Ha,ha, får jag tillfälle att hälsa på dig nån gång vill jag gärna få en kanelbulle till fikat. Lycka till med bakandet :o)
/Marianne

Marianne sa...

Marianne: Okej, jag ska träna tills du kommer så att de är perfekta : )

Petchie75 sa...

Åh, vad gott det ser ut!! En sådan paj vill jag också äta.. ja, då får jag ju först GÖRA en, ha ha! Men min O bakade en kaka i söndags, han fick ett ryck och ville baka kaka vilket han inte har gjort på de 3 åren som jag känt honom - och så bakar han en utan recept!!? Själv skulle jag aldrig kunna få proportionerna rätt och kan aldrig komma ihåg bakrecept utantill..

Marianne sa...

Petra: Dolda talanger, helt klart! Du får vara uppmuntrande så kanske det blir fler kakor och så slipper du lära dig. Baka kan inte jag heller utan recept. Det är för mycket kemiskt med jäst och bakpulver och sånt. Följer recepten slaviskt!

Anonym sa...

Mums vad det ser gott ut. Inser att det är dags för en fika rast.

Marianne sa...

Kersti: Hihi, bra att jag var till någon nytta så du inte glömde bort det : )

decoinspo sa...

men sa sugen jag blev pa paj m vaniljsas. Kankse far bli en i det narmsta.

Marianne sa...

Den här är smaskens, och den håller också, den blir inte torr efter en dag. Rekommenderas! Servera första biten lite ljummen, allra som godast då.

Anonym sa...

Äh, det där såg ju sååå gott ut!

Marianne sa...

Nettan: Planet går 07.10 i morgon från Arlanda. Via Wien. Bara att komma, jag sätter på kaffehurran!

Marianne sa...

Jessica: Förlåt, jag glömde visst skriva ditt namn ser jag. Det är till dig, det som står under din kommentar och över Nettans. Sorry : I