torsdag 15 maj 2008

Besök

I dag får vi besök, svenskt besök från Istanbul. Makens chef som passar på att bo hos oss, det ska bli skoj. Synd bara att hans fru inte kunde följa med. Nå väl, vi hoppas på bättre tur nästa gång, och det blir ju en del bissniss-trippar fram och tillbaks.

Så nu har jag förberett middagen. Det blir ganska enkelt i dag för det fanns ingen bil så att jag kunde inte åka till affären som jag hade tänkt. Korv och potatismos. Men det är jättegod korv som är lite mer köttig än de brukar vara nu för tiden, och som jag köper i den där bra köttaffären Gourmet Egypt. Den innehåller säkerligen en del "köttbiprodukter" den med, men det är inte lika uppenbart som i en vanlig falukorv.

Sedan blir det päronpaj med hemgjord vaniljglass. Vad det blir för resultat av det återstår att se för jag har aldrig gjort det förut. Pajen står i alla fall i ugnen och glassmeten står i kylen för att vara kall tills jag häller den i glassmaskinen.

Experimenterat har jag gjort också, tog en tredjedel muscovadosocker i stället för strösocker och så strödde jag muscovadosocker ovanpå i stället för pärlsocker, för det har jag inte och det finns inte att köpa här.

Så vi får se hur det blir. Håll tummarna ...

Kan tillägga att det är fullt ös på gubbsen här utanför, det är ett stort gäng gubbs som håller på att mickla med olika maskiner och ger varandra naturligtvis råd om hur de ska göra på bästa sätt. Antar jag att de gör, för det brukar ju karlar göra när de micklar med maskiner : )

16 kommentarer:

Marianne sa...

Åh - vad nyfiken jag är på pajen. Hoppas nu att den blir jättegod.
Nu är min lunch slut , jobbet väntar.
/Marianne

decoinspo sa...

Jag tror med sakerhet att det blir bra. Det later som att du har bra losningar pa det mesta. Paronpaj - gott!

Anonym sa...

Vad gott det låter! Blev sugen på päronsplitt, hoppas att päronsplitt finns i år (vissa glassorter försvinner ju)Nu stoppar jag ner en peng i fickan och tar svängen förbi kiosken när jag går ut med Ludde!

...Fast kan ju för din intresseanteckningsbok meddela att något "svalkande" knappast behövs här 9.8 grader och små, små duggregn... Brrrr

Marianne sa...

Marianne: Det luktar i alla fall jättegott. Och jag lovar att komma med en rapport. Tyvärr kan man ju inte tjuvsmaka på sånt, för det syns. När jag kan tala om hur gott det var länkar jag till ditt recept också.

Jessica: Glassen blev nog bra i alla fall och det luktar som sagt jättegott om pajen. Alla mina påhitt blir tyvärr inte så bra, melonglassen jag gjorde i helgen var till exempel inte så god. Men, men, man lär sig.

Sus: PÄRONSPLITT va GOTT!!! Dumt när de tar bort gamla godingar, Puckstång päron var också en sån där jättegod glass och lagom stor när man bara ville ha något litet. Hoppas splitten finns kvar.

Här är också rätt svalt i dag, bara 26°. Fast du vinner. Jag är inte avis : )

Annika sa...

Päronpaj!! MUMS, det låter extremt GOTT!!! Det har jag aldrig ätit förr.
OCH maten låter ju inte fel den heller. Slurp, man blir aldrig för gammal för att uppskatta korv med mos.

Marianne sa...

Annika: Jag hoppas det blir det. Päronen var fina i alla fall och det luktar gott. Men man kan ju inte tjuvsmaka utan att avslöja sig! Egentligen var receptet rabarberpaj, men det har jag inte så jag tog päron i stället, för det hade jag. När du säger det har jag nog aldrig hört talas om det förut.

Jo, korv och mos är rätt gott när det är goda korvar. Hade tillräckligt med tomater och gurkor för att göra en enkel sallad också. Känns lite fattigt annars. Och barnkalas ska vi på i morgon, så det behöver ju inte vara för likt : D

Desiree sa...

Jag ska hålla tummarna men det låter supergott. Jag hade gärna ätit den middagen. Jag tror det blir jättebra även dina experiment med muscvadosockret tror jag blir lyckade.

Marianne sa...

Tack Desirée. Det är första gången jag använder sånt socker, och det luktar som sagt gott. Tänkte att det kanske fördjupar smaken lite.

Haha, orsaken till att jag köpte det var att jag såg det på butikshyllan här. Mina bulgariska hamstertakter har kommit tillbaks. "Å, det där kanske jag behöver, jag köper medan det finns." Jag har bara läst att man ska ha det till olika desserter och inte haft en aning om vad det var : )

Anne sa...

Päronpaj har jag aldrig ätit, låter jättegott. Glassmaskin har jag funderat på att köpa ett tag, är det nåt du kan rekommendera?

Marianne sa...

Anne: Jag rekommenderar glassmaskin. Det är jätteenkelt att göra glass när man har en sån, och då får man garanterat utan kemikalier och med god frukt. I dag var första gången jag gjorde en sjuden smet och första gången jag gjorde vaniljglass. Så det var lite premiär. Brukar göra på jordbubbar och andra bär annars.

Enda problemet är att man måste ha en bra plats i frysen för frysblocket, så man måste ha en riktig frys, det räcker inte med frysfack. Det måste stå helt plant för att det ska frysas rätt så kylan blir jämnt fördelad i maskinen. Så under de sex år vi bodde i Istanbul kunde vi inte använda den, tyvärr.

Anonym sa...

Heh, meningen "det är ett stort gäng gubbs som håller på att mickla med olika maskiner" fick mig av ngn anledning att fnittra hysreriskt :)

Marianne sa...

Anna: He, he, det är karlar i varierande ålder och format som jobbar här i området. Trädgårdsmästare, vakter, reparatörer, springpojkar ... och de har sitt lilla centrum på andra sidan gatan mitt emot mitt arbetsrum. Där sitter de och dricker te, löser världsproblemen, tar sig en lite lur ... och micklar med olika maskiner : )

Det är mina gubbs det.

Petchie75 sa...

Mums med päronpaj, det har jag aldrig bakat! Och korv och mos är aldrig fel..

Marianne sa...

Petra: Päronpaj är nog gott, men jag misslyckades lite med den här. Mjölet är nog för kompakt, ska ta mindre nästa gång och så ska det vara mycket mer päron på. Glassen blev i alla fall god och, tja, korv och mos är svårt att misslyckas med ...

Anonym sa...

Mmm, nu blev jag sugen på tunnbrödsrulle ;)

Marianne sa...

Nettan: Det räknas inte längre när du blir sugen - du kan gå ut och köpa det ; )