måndag 5 maj 2008

Trädgårdsbulbyl

Kommer ni ihåg att jag frågade om någon kände till den här lille rackarn?



Nu har jag fått hjälp av Sveriges Ornitologiska Förening som svarar: 

Detta är trädgårdsbulbyler Pycnonotus barbatus som häckar i Nordafrika från Marocko och öster ut till Nilen (från Sinai och österut tar en annan art vid, levantbulbylen).
Magnus Ullman 2008-05-05

Här är en länk till svaret.

Stort tack till Magnus och Sveriges Ornitologiska Förening!

PS. För er som kan turkiska har Magnus informerat mig om att det inte är en sorts näktergal, även om det låter så. Bulbyler är en alldeles egen familj med mängder av arter i tropiska Afrika och södra Asien.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Med dagens klimatförbättringar (!) så får vi säkert se och höra bulbyler här i norden inom en snar framtid!
Visst är det underbart med nätet; att man (oftast) kan få snabb info, t o m om sådant man inte hade en aning om att man behövde veta! *ler stort*
kramen!

Marianne sa...

Sus: Fast det här paret är mina! ; ) Ja, visst är det bra, jag hade däremot aldrig satt mig med papper och penna och gått till fotoaffären och kopierat foton och ... utan hade levt i ovisshet.
Kram!

Annika sa...

Där ser man så bra bloggen kan hjälpa till när man behöver hjälp.
Ah, vad gjorde vi utan alla våra läsare?

Tycker så mkt om din kattbild nedan. Gosig!!!

Marianne sa...

Annika: Ja att bloggen är bra på många sätt är utan tvivel, fast det här svaret fick jag genom att skriva till dem. Och fick svar.

Gå in på kattbildens länk undertill så hittar du mängder av fler roliga bilder!

Anonym sa...

Tänk vad det finns mycket som man inte vet något om. Tur är väl det at det fortfarande finns saker att lära.

Marianne sa...

Kersti: Hej och välkommen! Ja, visst är det roligt. Du kanske inte läste mitt första inlägg om de här fåglarna, men det är så att de har byggt bo i rören in till vår köksfläkt. Och man vill ju ha lite koll på vem man har som inneboende : )