fredag 2 maj 2008

Fredagstema Show and Tell: Färger

I dag kommer fredagstemat från Desirée i Alabama. Färger. Jag har associerat ganska fritt och inte hållit mig till något tema i temat. Möjligen skulle man kunna påstå att Istanbul förekommer rätt frekvent ... Färgerna kommer inte heller i någon speciell ordning, inte ens i den ordning jag funderade ut dem. Snarare tvärtom eftersom jag fortfarande inte har lärt mig att lägga in sista bilden först i stället för tvärtom. Bilderna är klickbara.

Silver
Silver är nyfångade fiskar. Istanbuls stränder fylls ofta och speciellt under lediga dagar av glada fiskare med sina spön. Jag är lite osäker på vilken sorts fisk just det här är, kanske hamsi som turkarna älskar.

Guld
Guld är alla mosaiker i de gamla bysantinska kyrkorna i Istanbul. Här ett exempel från den nyrenoverade lilla kyrkan Sankta Maria Pammakristos i stadsdelen Fatih. De mest kända bysantinska mosaikerna är annars de som finns i den berömda Aya Sofya från 500-talet och den kanske nästan lika berömda Kariyakyrkan.

Svart
Svart är alla svartklädda kvinnor täckta från topp till tå. I Istanbul ser man dem då och då, här i Kairo något mer frekvent men de dominerar inte på något sätt. Jag önskar så att kvinnor över hela jorden befriades från det här oket.

Vitt
Vitt är de dansande dervisherna. Eller mevlana som de heter på turkiska. Celaleddin Rumi Mevlana (1207-1273) var diktare, filosof och mystiker och den som grundade sekten som genom dansen och meditationen strävar efter att komma i kontakt med Gud. Han föddes i Afghanistan men tvingades fly undan mongolernas framfart och tog sin tillflykt till Konya i Anatolien, nuvarnade Turkiet. Den vita färgen i dräkterna symboliserar renheten.
 
Grönt
Medusas huvud är grönfärgat av ålder där hon står, upp och ned, i Det sjunkna palatset i Istanbul. Det sjunkna palatset eller Basilikacisternen är den största av de gamla underjordiska cisternerna, byggd av kejsar Justinianus år 532. Cisternen användes för att lagra vatten till Stora palatset och andra kejserliga byggnader. Efter turkarnas intåg glömdes cisternerna bort men upptäcktes igen 1545 när Peter Gyllius upptäckte att folk fick vatten genom att sänka ner hinkar genom sina källargolv, och att en del till och med kunde fånga fisk på det sättet. I dag är cisternen renoverad och öppen för allmänheten.

Rosa
Det här är det enda foto jag inte har tagit själv. Det är lånat från tantbruniskogen.blogg.se. 

Rosa är en färg jag är väldigt förtjust i, jag blir glad av den. Men det gör mig också rädd för att jag en vacker dag ska bli en sån där prillig gammal tant klädd helt i rosa och kortkort. Det vill jag inte. Säg till mig om ni upptäcker att jag är på väg åt det hållet : D

Brunt
Cholklad är alltid gott. Till allt. Tja, utom möjligen till frukost då. Chokladtårta, chokladglass, chokladsås, chokladmousse, chokladpudding ... Och så är det nyttigt också. Det säger till och med forskarna så det är inte bara jag som inbillar mig.

Rött
Ja, forskarna säger väl knappast att det är nyttigt att röka, för det är det ju inte. Men röda Prince är det jag har rökt i alla, alla år och det är (tyvärr) så att det på något sätt har blivit ett varumärke för mig, på något sätt. Har en kompis som tycker det är "raggarröka" och att jag borde röka ett snyggare märke : D

Blått
Det här fotot har jag visat tidigare. Marmarasjön möter himlen med Prinsöarna i bakgrunden. Det här var min utsikt när jag bodde i Istanbul.

Gräddbrunt
Morgonkaffet ska vara gräddbrunt med en skvätt mjölk i. Men mer säger jag inte om det eftersom frukosten kommer som ett senare fredagstema.

Gult
Gult är inte alls fult. Gult är bananer. Jag älskar bananer. Men inte råa. De måste vara "tillagade" på något sätt, om så bara skivade i en fruktsallad. Men jag älskar allt med bananer: bananglass, bananchoklad, fläskfilégryta med bananer och salvia, friterade bananer, mosade bananer med flytande vispgrädde och blåbärssylt, Banarne ... You name it, I'll eat it.

Guldbrunt
Guldbrunt är honung. Tyvärr hittar jag inte fotot på honungsaffären i Kadiköy, Istanbul. En liten affär på "matgatan" som bara sålde honung. Hela affären är guldbrun. Matgatan är en liten smal gata med mängder av butiker - fiskaffärer, grönsaker, slaktare, bagerier, honung, kolonialvaror. Och alla produkter är alltid vackert skyltade mot gatan som alltid är packad av folk som åker dit för att handla mat och kryddor av högsta kvalitet.

Vinrött
Vinröda är de stora kuddarna vi har där katterna tycker om att ligga som riktiga divor. Här är Mamma Mums på balkongen i Istanbul. 

26 kommentarer:

Annika sa...

ÅH vilket fint inlägg på temat!! MVG, BIG TIME!!
Så trevligt att se alla bilder och läsa lite om färgernas betydelse för dig.
Jag tycker så mkt om rosa, jag också.
Den blåa bilden älskar jag!
Håller så med i det du säger om din svarta bild.
Ha en fin helg!!

Lullun sa...

Oj, vilket otroligt spännande temainlägg! Så vackra foton och så spännande läsning. Lustigt dock att du inte gillar att äta "rena" bananer, men visst är det gott med bananer generellt! Helt enig. Och du, jag lovar att varna dig om du blir en sån där rosa tant! :-)

Millan sa...

:-) Vilket harligt inlagg med massor av foton! Vilken helt otrolig utsikt du hade i Istanbul. Jag ar ratt lycklig over den vi har i Bristol men den gar inte att jamfora med en over vatten...
Lite lustigt det du skriver om bananer for just i dag diskuterade jag och min kollega hur mycket godare en banan blir om man skivar den och ater den i bitar...

Ja det dar med att roka ar ju ett gissel.. men jag ska garna erkanna att jag tycker att det ar gott att ta en cigarett med ett glas rodvin. Inte nu nar jag ar gravid dock...

Marianne sa...

Annika: TACK! Vad glad jag blir! Jag älskar också den blåa bilden. Har aldrig förstått varför flickor i jämställdhetens namn inte får ha rosa längre. Pojkar vill ju oftast ändå inte ha det ... För lite sedan såg jag en sådan där heltäckt, svart kvinna som stod vid vägkanten. Så plötsligt lyfte hon på förlåten och kastade allt över huvudet för att äta något. Jag förstår inte vitsen med att hon hade det överhuvudtaget! Det som retar mig mest är när karlarna hoppar i poolen i bara badbyxor och kvinnorna får sitta där som genomstekta kråkor. Då blir jag rätt arg och det är nog tur att jag inte kan språket ...

Lullun: Stort tack! Jag tror jag åt en banan som inte var riktigt mogen en gång, utan så där träig. Det är nog efter det som jag inte riktigt kan med "råa" bananer.

Bra att du säger till om det blir för rosa på den här kanten! Då kan jag slappna av ; D

Millan: Tack, tack! Ja, den utsikten gick inte av för hackor. Och den hade vi från alla fönster utom i köket och badrummen. Allra längst bort i horisonten såg man också bergen på sydkusten av Marmarasjön, men bara när det var helt klart.

Bra att du kan hålla dig från att röka mer än på fester. Då blir det inte lika farligt. Det kan tyvärr inte jag ... Hoppas att jag en dag bara får nog och slutar.

Anonym sa...

Åh så fina bilder och vilka fina berättelser till varje bild.

Choklad... kan man faktiskt även använda som krydda i rödvinsås, inte så pjåkigt!

"Min " färg är grönt men jag är barnsligt förtjust i rosa. Blir nog en rosa (panter-)tant när jag blir vuxen! *ler*

kramen och trevlig helg!

Marianne sa...

Sus: Tack! Choklad i rödvinssås. Måste bli lite fyllighet av det. Det har jag inte provat. Du smular alltså ner lite choklad ... eller har du något bra recept?

Kram till dig också!

Desiree sa...

Det var många fina bilder du visar med tillhörande interessanta detaljer och fakta. Jättekul! Jag tycker du har tolkat temat väldigt bra. Så mycket läckra saker och platser det verkligen finns i din region där du bor. Ha en skön helg.

Anonym sa...

"raggarröka"

Ha ha ha...

Jag brukade också röka röda Prince när jag bodde i Sverige, men de finns ju inte att få tag på här. Numer röker jag ett mildare märke och var tvungen att köpa Gula Blend när jag var i Sverige sist, som kändes som mesiga cig. Sjukt, va? Man borde skaffa ett liv.

Och JA, jag vet också att det är helidiotiskt att röka. Men jag orkar inte känna mig skyldig.

Victoria sa...

Oj, så många fina bilder och roligt att läsa också!

Trevlig helg! Kram/Vic

PS. Jag älskar också Banarne! Hihi..

Marianne sa...

Desirée: Jättestort tack! Ja, här finns mycket intressant men jag har ju inte lärt mig så mycket om Kairo och Egypten än som jag kan om Istanbul. Och därifrån har jag ju också så många fler foton. Ska väl se till att börja utforska det här stället snart också, bara jag inte fastnar i bloggen ; )

Matilda: Jag har inte heller så dåligt samvete, samtidigt som det börjar bli rätt körigt att röka, i alla fall i Sverige. Man blir utkörd överallt. Hemma hos folk som inte röker är det väl självklart, men man kan inte ens ta en fika på stan längre om det inte är fint väder. Gula Blend, inget "statement" direkt ; D

Victoria: Tack! Det var verkligen något visst med Trazan och Banarne, önskar de kunde göra come-back!

Alla, alla: Trevlig helg till er också!!!

Anonym sa...

Vilket fint inlägg :) Bysantsika kyrkor är väldigt speciella ;), jag gillar dom. Kram!

Petchie75 sa...

Härliga bilder - åh, blir riktigt sugen på att åka till Istanbul!! Min pappa har varit i Kairo, Moskva och Istanbul och var så där typiskt "jag är inte imponerad" - varför är det inte JAG som får åka till sådana exotiska ställen istället, jag som skulle uppskatta det ;-)
Jag gillar inte heller att äta banan rakt upp och ner men skivad banan med honung till frukostgröten - mums! Och den ska helst vara lite hård, inte mjuk och mörk i skalet..
Rosa gillar jag också, hi hi tror inte att du blir en rosa tant i kort-kort om du nu är så medveten om riskerna! :D Man kan bära rosa på olika sätt tycker jag. Det är som min gråhåriga och blåögda mamma som passar jättebra i lila men inte ser hon tantig ut för det!
Trevlig helg!

Marianne sa...

Hillan: Tack! Ja, de är lite speciella och mosaikerna är helt fantastiska. Men det krävs ganska mycket jobba att ta fram dem för en del är övermålade när kyrkorna användes som moskéer. Riktigt härligt tycker jag att det är att Aya Sofya (eller Hagia Sofia som en del skriver) i dag har både sina kristna och muslimska symboler, sida vid sida som riktiga bröder.

Petra: Jag vet inte vad din far såg av Istanbul, men det finns helt klart mycket, mycket mer än det de flesta turister ser. Mest håller folk sig till Sultanahmet där de stora monumenten finns, men det är när man tar sig utanför det området som man ser hur fantastisk staden är. Jag tycker absolut att du ska åka dit någon dag och jag tipsar gärna när det är dags! Ännu roligare hade det förstås varit om du kom till Kairo medan jag bor här!!!

Vet du, jag har min mammas gamla fotoalbum från 50-talet - med foton från hennes resor till just Istanbul och Kairo. Det känns lite speciellt nu när vi bor här.

Hehe, det är mest en sån där förvirrad tant som tror hon är 17, ute på raggen och klär sig därefter som jag inte vill bli. Annat är att klä sig efter sina färger och sin egen stil. Jag menar, jag kommer nog aldrig ha kjol, kofta och permanentat hår, däremot kommer jag väl att sitta i rullstol med jeans och t-shirt. Och den kan ju få vara rosa ibland ; D

Anne sa...

Åh, vilket fantastiskt inlägg och tolkning av färger. Du skriver nästan poetiskt om varje färg. Jätteroligt läsa/titta på. De silvriga fiskarna var fina, och gröna medusa och guldfärgerna från Turkiet. Och...Ja, alla bilder var så fina och vackra.
Haha, jag har aldrig tänkt på det men din kompis har kanske rätt, Prince kanske är lite "raggaröka" :)

Petchie75 sa...

Ha ha, vad skulle maken säga om du var ute och raggade, oavsett klädsel ;-)
Min pappa har ju varit på alla tre ställena i jobbet och hade nog inte tid att se så mycket av sevärdheterna... och så är han VÄLDIGT riskmedveten om man säger så. Vågade ju knappt berätta för honom när jag skulle åka till Israel (i jobbet)..

Marianne sa...

Anne: Tack, tack! Ja, det var ju röda Prince som raggarna rökte - eller röker för det finns väl raggare fortfarande? Min kompis tyckte jag skulle gå över till Marlboro light för det är ett snyggare paket : D

Petra: Hahaha, ja, det kan man undra. Men jag tror jag kan ana för jag tror han hade sagt ungefär samma saker som jag hade sagt : D

Du kan hälsa din pappa att förutom trafiken så är det tryggare att röra sig på gatorna i både Istanbul och Kairo. Den sociala kontrollen fungerar mycket bättre i de här länderna (på gott och ont men gott när det gäller kriminalitet) än i Sverige. Jag är mycket räddare en kväll på stan i Stockholm än här eller i Istanbul. Inga tonårsgäng som har tråkigt och ska "knacka kärringen".

Fritt ur hjärtat sa...

Mycket färger blir det! Härligt med personliga tolkningar!!

Marianne sa...

Simone: Ja, det var verkligen ett bra tema med färgglatt som verkligen bjöd på personliga tolkningar. Och lite pyssligt blev det.

Anonym sa...

Härligt inlägg!

Marianne sa...

Nettan: Tack!

nina sa...

Jättefint inlägg med vackra bilder!

Det jag brukar göra när jag vill få bilderna i rätt ordning är att gå in på Edit HTML istället för compose (har blogger på engelska) när jag skriver ett inlägg, sen klipper jag ut bildkoden för en bild och klistrar den dit jag vill ha bilden.

Marianne sa...

Nina: Tack! Jo, jag har också hittat det knepet, men det tar ju sån tid! Så får man ju göra om det är en reseskildring, som hos dig, men jag tyckte inte det gjorde så mycket när det gällde färgerna. Eller planera, jag måste lära mig att planera ...

Anna, Fair and True sa...

Vad härlig bilder på de dansande dervisherna var!

Marianne sa...

Anna: Tack! Det var en upplevelse att se dem!

Anonym sa...

vad jag letade efter, tack

Marianne sa...

Anonym: Toppen att jag kunde hjälpa till!