fredag 9 maj 2008

Fredagstema Show and tell: Frukost

Under maj månad kommer temat från Desirée i Alabama. Och i dag är det frukosten som tilldrar sig vårt intresse: Vad äter ni till frukost? Äter ni samma varje dag eller olika?  Gör ni skillnad på vardags- och helgfrukost? Är ni kaffe- eller temänniskor? Har ni någon speciell favoritmugg/kopp för kaffe eller te?

När det gäller frukost är jag ett riktigt vanedjur, men frukostvanorna har ändå ändrats under årens lopp. Jag börjar i nutid.

Varje morgon börjar jag med en slät kopp kaffe med mjölk och den vill jag dricka upp i lugn och ro liggandes i sängen, skönt tillbakalutad på tre kuddar och med en bok i handen. Jag kokar självklart en kopp till maken också, men han brukar oftast (99,9%) välja att sova en stund till. Här kan jag skjuta in att det är 49 steg från sängen till kaffekokaren och 49 steg från kaffekokaren tillbaks till sängen, och då är det uppför, så en liten morgonpromenad får jag mig på köpet.

Efter första koppen är jag halvt pratbar, hoppar in i duschen och gör mig redo för dagen. Sedan gör jag frukost.

Frukosten består varje morgon, vardag som helg, av en kopp kaffe och en smörgås. Smörgåsens beskaffenhet varierar något beroende på vad jag har hemma, vilket i sin tur är lite beroende på om någon har varit i Sverige och vad jag har hittat i affären. Men oftast blir det ett tjockt lager Philadelphiaost, någon eller några grönsaker som riven morot, tomat, gurka, koriander, purjolök, och så lite örtkryddor. På bilden en ganska vardaglig frukostsmörgås gjord av lättrostat mörkt bröd köpt i Mövenpicks fina kondis, Philadelphiaost, en skiva italiensk salami, riven morot, tomat och örtkryddan Rosa Maria.

Halva bilden är ljug. Ägget är ljug. Jag äter normalt inte ägg till frukost, det här ägget kom till bara för att jag skulle göra ett fint foto och att mannen i mitt liv önskade sig kokt ägg, om jag nu ändå skulle hålla på lite extra i köket.

Ja, som ni förstår är jag en riktig kaffemänniska. Utan kaffe går världen under. Utan kaffe vaknar jag inte och jag måste få mig i alla fall några snabba klunkar även om jag måste gå upp mitt i natten för att hinna med det. Det ska vara kaffe med en liten, liten skvätt normalfet mjölk, dvs 3%. Jag dricker gärna te också, men inte på morgonen.

När det gäller koppar har jag en märklig vana med att det ska vara olika koppar beroende vilken tid på dagen det är, och om det är kaffe eller te. Morgonkoppen är alltid en och densamma, min absoluta favorit Snögubbekoppen från Starbucks. Det är en så bra morgonkopp därför att handtaget är format efter fingrarna, så man får ett extra säkert grepp med sina morgonfumliga tassar.

Hej, hej alla bloggisar, säger snögubben!

På förmiddagen och eftermiddagen dricker jag däremot hellre ur den Randiga koppen, inhandlad i en vanlig stormarknadsaffär. Varför det är så här har jag ingen aning om och kan inte på något vis förklara.

Randiga koppen.

Och på kvällen dricker jag gärna en kopp milt te, som vitt te eller guldte i min vackra, tunna kopp från Laura Ashley.

Laura, hon kan det där med blommor, hon.

Sverigefrukost
När jag är i Sverige vill jag dock ha en helt annan frukost. Ja, förutom kaffet då, det ändrar sig inte. I Sverige vill jag ha Ekströms Extraprima Nyponsoppa och till det Keso. Dessutom Polarkaka med Bregott och en tunn skiva italiensk salami. Ingenting annat. Eller ja, om det ändå finns framme kan jag väl alltid klämma i mig en liten sillarumpa eller så. : )

Hotellfrukost
När man bor på hotell hoppas man ju alltid att de ska ha bästa hotellfrukosten i världen. Den åt jag dock i Florida, och den tror jag inte någon kan slå. Där fanns allt, och då menar jag allt.

När jag ska äta hotellfrukost någonstans i västvärlden hoppas jag alltid att de är duktiga på att knapersteka baconet och att de har mycket frukt och fruksallader på sin frukostbuffé. Brödet och alla trista pålägg brukar jag däremot låta andra slåss om, det samma gäller äggen och allt vad det kan vara. Bacon och frukt vill jag ha.

Nere i El Gounda där vi var i februari i år hade de allt man brukar hitta i en hotellfrukost plus falafel, tahini, oliver och andra goda grönsaker. Jag åt så jag höll på att storkna.

För länge sedan
När jag var barn åt jag nog mest flingor och mjölk eller fil till frukost. Jag vägrade nämligen att dricka mjölk. Blä vad äckligt, tyckte jag och totalvägrade. Så för att få i mig mjölk fick mamma köra tricks som just flingor och mjölk, gröt och mjölk, fil, yougurt. Läste hos Lullun att hon har samma problem som min mamma hade! (Kan tala om att det lönade sig, jag fick alltid saft till maten i stället för mjölk!)

När jag var gravid med min son åt jag de bästa frukostar man kan tänka sig. Det var gröt med mjölk och frukt och nötter, minst två smörgåsar med grönsaker och kött eller ost, ett stort glas juice och en kopp te. En frukt på bussen på väg till jobbet. Jag hade nog kunnat äta allt det där i dag också, men jag orkar inte göra i ordning det ...

Jag kanske ska tillägga att efter allra första koppen kaffe är jag bara till hälften pratbar. Det är den där andra koppen och smörgåsen som krävs för att jag ska bli fullt pratbar : )

18 kommentarer:

Lullun sa...

Vilka fina koppar! Jag vinkade mer än gärna tillbaka till den söta snögubben!

Och förstår det där med kaffeberoendet. Sjaälv har jag iofs nästan aldrig drukkit en droppe, men mannen han är totalt beroende. ;-)

Och såg förresten att lillkillen och jag blev nämda. *hihi* Här kör vi dock bara med saft till middagen på lördagar. Aaju älskar nämligen vatten precis som sin mor. Det var dessutom ett tag som han skulle härma sin pappa och drack glas efter glas med saft till middagarna, vilket resulterade i stora blöjor och sockerrus, så det fick jag turligt nog smidigt stoppat. :-)

Annika sa...

Som jag skrev hos Lullun så är vi likdana; du , jag och Aaju. Vi gillar inte mjölk. Men jag får i mig mjölk genom min latte :-)

ÅH, vilken god macka!! MUMS!! Bra ide att riva grönsaker över.

Hotellfrukostar: UNDERBARA!!! Och speciellt dom i Sverige, kan jag tycka :-)

Och du är verkligen en kaffemoster! Gillar alla dina kaffemuggar!!

Marianne sa...

Lullun: Tack, jag älskar de kopparna. I dag hittade vi fina "bjudkoppar" också, med kaffetext på. Femton SEK styck, som hittat.

Det var ju så roligt att Aaju och jag är likadana! Jag har aldrig stött på något barn som vägrar dricka mjölk tidigare. Och att du löser problemet på samma sätt som min mamma. Vi är nog släkt, Aaju och jag : )

Marianne sa...

Annika: Du också! Då är vi nog släkt alla tre, du, Aaju och jag!

Ja, det är bra att riva grönsaker, så får man i sig lite nyttigt till frukost, även om det är i form av smörgås. Ärligt talat har den vanan vuxit fram av att jag saknade Bregott och svensk ost första tiden här i Kairo, och bara mjukost tyckte jag var tråkigt. Förut var det mest ost och marmelad på smörgåsen.

Nu vill jag in och titta hos dig, men först måste jag lägga kycklingen i marinad.

Desiree sa...

Vad kul att läsa om dina frukostvanor. Roligt verkligen att man har sina favoritmuggar och att det är till olika drycker och att det kan vara till olika tider på dagen som du skriver om. Snögubbemuggen var verklgien söt. Jag är också så att jag måste ha kaffe. Jag behöver också kaffet för att komma igång och för att kunna börja prata och bli social. Ha en trevlig helg.

Fritt ur hjärtat sa...

Så fina koppar du har!! Trevligt förhållande till frukostar verkar du ha också, tack för att du delade med dig av det.

Marianne sa...

Desirée: Det är lustigt det där, vissa människor verkar hur klara i huvudet som helst direkt de vaknar, andra är som tydligen både du och jag, måste ha lite koffein först. Hoppas du också får en trevlig helg!

Simone: Ja, de kopparna tycker jag väldigt mycket om. Jag älskar frukost, tyvärr är jag bara alldeles för trött för att orka ordna en sån där fantastisk frukost.

Anne sa...

Vad smart med riven morot på smörgås. Kombinationen philadelphiaost och riven morot på är inget jag själv skulle ha tänkt på men det låter och ser riktigt gott ut. Det måste jag nog testa!
Vad gulligt att du har olika koppar beroende på tid på dygnet. Men nu när jag tänker efter så har jag nog också olika glas/koppar jag använder beroende på när och vad jag dricker... Vad lustiga vi är.
Så du är en sann kaffedam, har du skillnad på kaffe också. Är det viktigt det är "rätt" kaffe och att du alltid har nån favoritkaffesort du köper?

Marianne sa...

Anne: Ja, helst ska det vara Zoegas Skånerost eller Arvid Nordqvists Franskrost. Men, men, det är ju som det är med det så oftast får jag nöja mig med en tysk sort som heter Jacobs Monarch. Den finns i Istanbul, så den brukar jag beställa så fort någon åker dit. Maken har mycket samarbete med dem fortfarande, så de blir en del resor.

Här har vi inte hittat någonting, bara amerikanskt (ursäkta) blask eller mellanösternvarianten med kardemumma, vilket jag tycker är jätteäckligt. Nu håller vi på att experimentera med olika rostningar på bönor som man kan köpa hela. Vi hoppas komma på någon lösning med det.

Hoppas du tycker om morotskombon!

Anonym sa...

Morotsmacka låter förvånansvärt gott, måste jag prova! Och ja, att sparka undan leksakerna är faktiskt inte heller en sån dum idé :-D... fast jag har svårt för att inte "plocka" jämt. Jag får helt enkelt skaffa mig en sån där "plockare", som typ parkarbetare och gamla människor (som inte kan böja sig) använder.
//Kramar från Charlotte

Anonym sa...

ÅÅhy dden snögubbekoppen var ju helt underbar. speciellt när det precis började snö här, typiskt majmånad... tskk..

Kombucha är supergott faktiskt, man kan ju själv påverka smaken beroende på vilket te man gör drycken av.. man kan lägga i lite ingefära tex, supert! :)

Marianne sa...

Charlotte: Prova, både nyttigt och gott. Och du, man får dra ner på takten när det är så kort tid kvar! Kram.

Marina: Snö nu igen! Å nej, men trösten är att det blir dubbelt så vackert sedan. Tror inte jag får tag i kombucha här, så jag väntar med att prova. Och den dag jag provar blir det inte till frukost ; )

Petchie75 sa...

Jättefina muggar och så kul att du använder dem alla vid olika tillfällen på dagen. Jag är imponerad att du går upp och gör kaffe och sedan går tillbaka till sängen. O har en annan vana (på helgerna), han äter frukost och sedan går han och lägger sig igen och sover i ca 1 timme! Det kallar jag tidig siesta ;-)
Rårivna morötter på smörgås låter annorlunda, men varför inte. Det är intressant att läsa om allas olika frukostvanor!
Mums med falafel, det måste jag komma ihåg att äta när jag är hemma i sommar - falafel och kebab finns ju inte i PR!

Marianne sa...

Petra: Det är ju ingen annan som går upp och gör kaffe, som regel ...

En annan sak jag gör som jag glömde skriva är att ta gårdagens överblivna sallad på mackan. Den kanske inte är så rolig att servera igen, men på så sätt slipper man kasta den.

Har du bara tillgång till kikärtor är det rätt lätt att göra falafel. Kebab är ju knepigare ...

decoinspo sa...

Later intressant, basta hotelfrukosten i FLorida. Var var det nagonstans? Bor absolut aka dit. Jag har da aldrig upplevt nagot hotel i USA som kan servera frukost....

Marianne sa...

Jessica: Ja, om jag bara kunde komma ihåg det! Men det var kanske ett Marriott-hotell, men inte i lyxklassen. Och vi skulle till Disneyworld och Epcott center, så det kan inte ha varit långt från de ställena. Men inte heller ett av deras hotell, så att säga. Joho, nu hittade jag i pappas gamla papper, det var Marriott, men mer än så kan jag inte säga. Har för mig att det fanns ett lyx-Marriott och ett enklare ganska nära varandra. Det här var det enklare. De hade allt. Har aldrig sett så många varianter på tillagade grönsaker, frukter, pannkakor, korvar ... samlade på ett ställe vare sig förr eller senare. Hoppas du hittar det, och hoppas de fortfarande serverar lika bra frukost!

Anna, Fair and True sa...

Vad nyttig du är som har morot på! Det såg gott ut! Borde kanske prova någong gång.

Din snögubbemugg var ju jättefin!

Marianne sa...

Anna: Det där var under min morotsperiod. Nu är jag inne i en salladsperiod, så jag gör lite för mycket sallad till middag och så lägger jag resterna på mackan på morgonen. Urgott.

Jag älskar min lille snögubbemugg : )