onsdag 28 maj 2008

Diskmaskin avsnitt 5.894

Nu mina vänner har jag fått en hel och fin diskmaskin. Ja, den ser i alla fall ut som en diskmaskin ska se ut. Om den sedan är hel och fin i maskineriet återstår att se.

Jag väntade ju på att herr Ingenjören från Diskmaskinsfirman skulle komma och skriva en rapport om eländet. Han kom aldrig. I stället tog en driftig chaufför på Kontoret och körde upp den trasiga till affären igen. Den här gången gick det bättre. Jag vet inte om han hade pratat med någon eller vad som har hänt i mellantiden, men han lyckades i alla fall.

Nu väntar jag åter igen på att Ingenjören från Diskmaskinsfirman ska komma, den här gången för att göra ett nytt försök med installationen. 

Så här ska en diskmaskin inte se ut. Luckan går inte ens att öppna ordentligt, 
så det är inte bara ett skönhetsfel.

Och så här ska knappsatsen inte se ut. 

Det här är bättre.

Fina knappar.

Nu står underverket i hallen och väntar, och jag går och klappar lite på den emellanåt så den inte ska känna sig bortglömd.

Uppdatering: Det sägs att herr Ingenjören från Diskmaskinsfirman ska komma i morgon mellan 11.00 och 18.00.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Maskiner ska vara som äldre tiders barn förmanades vara. Synas men inte höras. Och definitivt inte krångla!

Desiree sa...

Den där första såg verkligen inte klok ut. Det var nog många allvarliga fel på den. Bättre lycka med denna får vi verkligen hoppas. Den ser iallfall ut som den ska. Hoppas att installatören kommer snart så att du kan börja använda din nya fina diskmaskin.

aurorabuddha sa...

Oj. Inte gar det att leva utan diskmaskin, det ar jag ganska saker pa.

Om man bara later sakerna ta hand om sig sjalv, sa blir det som det ska bli. :o)

KARLAVAGNEN sa...

Att de ens brydde sig om att leverera den foersta maskinen! Men ni är sååå redo för att bo i Spanien!

Marianne sa...

Matilda:Helt rätt! Men här har ändå lilla maskinen i sig själv ändå varit det minsta problemet, största problemet har varit turerna runt omkring den. Nu har jag skaffat mig manjana-inställning: Det som sker det sker när det sker ...

Desirée: Hade det bara varit utseendet! Men det gick ju inte ens att öppna eländet. Någon på fabriken måste ha tappat den eller något liknande. Kraftigt yttre våld i alla fall. Har just diskat undan middagsdisken och hoppas att det var sista gången : )

Aurorabuddha: Hihi, man känner att man lever i alla fall när man står böjd över diskbaljan. Ja nu får saker och ting bara ha sin gång. Inshallah, som man säger här. Det blir enklare än att hetsa upp sig!

Anonym sa...

Men kära vännen vad du verkar kinkig! Bucklorna är väl ny design och att det går lite trögt att öppna beror ju på att tillverkarna vill att vi ska träna oss lite i våra armar.

Knapparna är precis om övrig design; trendriktiga och nyskapande.

Skämt åsido. Hoppas att nya "underverket" snart är igång (och funkar!)

Kramen till dig!

Marianne sa...

Karlavagnen: Den första stod så fint förpackad i sitt paket. Och det syntes inget på paketet. Om det hade varit trasigt och buckligt hade man ju kunnat bli misstänksam, men det fanns liksom ingen anledning för någon att misstänka något.

Haha, när jag jämför med din router så undrar jag om vi inte behöver ganska mycket mer träning innan vi är helt redo för Espana : )

Marianne sa...

Sus: Tänkte inte på det! Att jag aldrig lär mig hänga med i modesvängarna! Nyskapande var ordet, jag måste bli lite mer Modern, helt enkelt : D

Räcker det förresten inte med träning som det är? Jag sitter ju här vid tangentbordet hela dagarna? Skrållar uuuup, skrållar neeeer?

Jag hoppas jag också!

Kramar!

Petchie75 sa...

Oj oj oj, den första maskinen såg inte riktigt funktionell ut ;-)
Intressant att man i din del (och väl i Europa också!?) har temperaturval på både disk- och tvättmaskiner... Här på andra sidan Atlanten är det ju hot / warm / cold på tvättmaskinen och pots & pans / normal / chrystal & china / sani wash (sanitary??) på diskmaskinerna. Det är liksom så överpedagogiskt (för de trögfattade amerikanerna??), lite som walk / don't walk på övergångsställena ;-)
Hoppas att du snart har en installerad diskmaskin... som FUNGERAR!!

Petchie75 sa...

Oj oj oj, den första maskinen såg inte riktigt funktionell ut ;-)
Intressant att man i din del (och väl i Europa också!?) har temperaturval på både disk- och tvättmaskiner... Här på andra sidan Atlanten är det ju hot / warm / cold på tvättmaskinen och pots & pans / normal / chrystal & china / sani wash (sanitary??) på diskmaskinerna. Det är liksom så överpedagogiskt (för de trögfattade amerikanerna??), lite som walk / don't walk på övergångsställena ;-)
Hoppas att du snart har en installerad diskmaskin... som FUNGERAR!!

Petchie75 sa...

Grr, ursäkta att det blev två kommentarer - blogger är seeegt idag!

Marianne sa...

Petra: Är det så!? Inte lika bra, i alla fall när det gäller tvätten, ibland vill man ju ha 30° och ibland 40° till exempel. Jag har dessutom 9 olika program på min tvättmaskin. Nu är den turkisk, så det står på turkiska: Ön yikama, Kuvvetli yikama ... hihi, alltså förtvätt, eh stark tvätt (kommer inte ihåg vad man säger på svenska) osv till ylle och allt.

Haha, ja i US måste de väl skriva på Coca-cola-flaskorna typ att "ät inte förpackningen, det är bara innehållet som kan förtäras"?

Och ja, kommer de inte i morgon mellan 11-18 kanske de kommer på lördag, eller nästa torsdag ...

Du får skriva hur många kommentarer du vlll : )

Suzesan sa...

Hallau Marianne*fniss* Lite skillnad på maskin och maskin om man säger så. Ingen dålig smäll den andra maskinen råkat ut för.Hoppas du får din nya installerad nu dårå. Ska bli spännande det här och se när Mr Ingenjören kommer och får ihop allt. Han verkar ha det jobbigt. Stressigt*ler*
Ha en bra kväll
/Susanne

Anonym sa...

Den ser absolut bättre ut den nya maskinen. Mellan 11 och 18 de verkar vara lika precisa i sin tid angivelse som svenska sotare.

Anonym sa...

Det var ett dåligt exemplar det första..hmm...förstår att en ny behövdes!
Hoppas att ingenjören från Diskmaskinsfirman kommer idag, han har ju ett långt tidsspann att komma under;)
kramen

Marianne sa...

Suzesan: Ville med fotona bevisa att jag inte gnällde för småsaker : ) Om 37 minuter är kl 11 ...

Ha en bra dag!

Kersti: Hihi, i Sverige tycker jag de brukar säga mellan 07-13 så att man måste gå upp extra tidigt och ta ledigt från jobbet och sedan kommer de ändå inte förrän 14. Här kunde vi i alla fall sova till normal tid. Sedan får vi se om de kommer.

Trollpackan: Ja, jag hoppas, hoppas. Fniss, har testat hur vinglasen hänger i hållaren och det är super, inga vingliga omkullkastade vinglas i den inte.