fredag 16 maj 2008

Fredagstema Show and Tell: Svalka

Dags för fredagstema som under maj månad kommer från Desirée i Alablama. Den här gången bygger temat på sommarvärmen som är i antågande: 

Snart är sommaren här med hettan, i alla fall för ett flertal av oss som bor i USA blir det många heta sommardagar med hög luftfuktighet. Var ni än bor, vad gör ni helst under en het sommardag? Hur finner ni svalka på bästa sätt?

Jag har ju inte hunnit uppleva den värsta hettan här i Egypten än, men jag vet att det inom kort blir bastu dygnet runt. Turligt nog bor vi nära öknen, så det är inte ångbastu utan gammal hederlig torr bastu. Det gör det lite lättare eftersom svetten inte rinner av en bara för att man råkade blinka. Däremot antar jag att man riskerar att bli grillad om man vistas i solen för länge och det är viktigt att skydda sig för de starka solstrålarna. Hatt på huvudet och kläder som någorlunda täcker huden. Och vatten. Mycket vatten, färkpressade juicer, Coca-cola och iste är det som gäller så att man inte blir uttorkad och får värmeslag.

Ett av de bästa tipsen måste vara att hålla sig i skuggan, även om det inte är särskilt svalt där heller. Är man inomhus håller man fönster och dörrar stängda för att inte släppa in värmen, och så måste man naturligtvis använda air-condition (AC). Jag försöker dock undvika att ha den på i det rum jag vistas. Sitter jag här i arbetsrummet sätter jag i stället på den i tv-rummet som är alldeles utanför, och så når den svala luften in i stället för att jag ska sitta i snålblåst och få ont i nacken. Vet ännu inte hur det ska bli i sovrummet, men jag hoppas kunna ha den på under dagtid och stänga av den på nätterna så att vi slipper oljudet. Det fungerar än så länge, och än så länge har vi bara behövt sätta på AC:n någon gång då och då.

Nu under våren hjälper det visserligen också att släppa in den svala nattluften, men se det går inte, för då släpper man också in alla hungriga myggor. Så nu öppnar jag i stället fönstren så fort jag vaknar och släpper in den svala morgonluften, det gör att det blir svalt i hela huset under en liten stund. Tvivlar på att det hjälper under högsommaren, för då är det som sagt bastu dygnet runt och det svalnar faktiskt inte av något nämnvärt på nätterna.

Jag försöker i alla fall använda AC så lite som möjligt av flera olika orsaker. Dels är det inte bra för klimatet, dels är det inte nyttigt för kroppen att ständigt gå runt i ett blåsigt kylskåp och dels kostar det pengar. Visserligen är elen billig här, men det är ändå onödiga pengar.

Och då återkommer vi till vattnet. Att hoppa i poolen är ju alltid skönt om man har en sådan, och det är vi lyckliga nog att ha här. Det hade vi inte i Istanbul. Har man ingen pool eller har annat att göra är det ändå vatten som hjälper bäst. Att stoppa huvudet under duschen hjälper jättemycket, men det är ju inte alltid man vill blöta ner håret. Så ett kallt fotbad, gärna med isbitar, är nog mitt allra bästa tips för att svalka sig. Det kan man ta till när som helst: Framför tv:n, vid skrivbordet, på balkongen ...

Iskallt fotbad.

Fast det finns ju förstås inte mycket som slår en dag vid havet när det är riktigt varmt ...

Stranden i Ain Sukhna


20 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

Hmmm, har inte tänkt på att det är bra att bo nära öknen för luftfuktighetens skull, smart! Annars är vi eniga Vatten både i och på kroppen!

Här lider vi minsan inte av värme just nu, 10 grader varmt och nordlig vind, brrr. Hoppas den återkommer snart!

Mitt bidrag är också på plats.

Annika sa...

Det är så sant. Vattnet är A och O under sommaren. Det är så lätt att bli uttorkad. Vårt klimat är het ångbastu, och det är ju helt klart bättre med torrbastu som ni har. Antar att det då är lättare att vara snål med AC:n? Här kryper fukten in i husen om man inte har AC:n på. Vi har central AC också så det går inte att stänga av i ett rum. Effektivt till max, men vissa dagar är det faktiskt så att man ibland måste ut för att värma upp sig. Det blir ju KALLT.
Visst är ett svalt bad det bästa man kan göra under somamaren---underbart!!

Musikanta sa...

Som väl är är problemet med värme mycket litet där vi bor. Det brukar högst vara högst 4-5 dagar på året när temperaturen stiger över +25 grader.

Det bästa man kan göra då är att ta siesta mellan 12 och 16 och gå upp tidigt på morgonen och vara uppe sent på kvällarna som folk i södra Europa.

Just nu mitt på dagen är det +8 grader och duggregn här i Mogata. Jag sitter inne i stugvärmen vid datorn iklädd dubbelt lager av T-shirt och sliten cashmeretröja från inre Mongoliet och mår gott.

Desiree sa...

Jättebra tips det där med fotbadet. Det ska jag ta och prova. Jag förstår att du inte vill sitta direkt i kall blåst från AC:n. Här har vi central AC i hela huset så man behöver inte sitta direkt i blåsten och vi har ställt in temperaturen så att vi har ca 23 grader inomhus under sommaren. Du skulle kunna köpa en liten bordsfläkt som du har i sovrummet. Det är effektivt och skönt då man ska sova. Toppen att ni har tillgång till pool. Det är ju underbart att kunna ta sig ett dopp under riktigt heta dagar.Ja skuggan får man verkligen se till att hålla sig i. Ha en skön helg i den Egyptiska värmen.

Anonym sa...

Det där fotbadet ser helt underbart ut! Det ska jag verkligen pröva - borde ju vara perfekt för svullna, varma graviditetsfötter :-)!//Kram

Anonym sa...

Vilket intressant inlägg! Så kul att titta runt bland alla fredagstemabloggar. Ha en skön helg.

Anonym sa...

Fotbadet låter sympatiskt. jag gillar inte heller Ac fast i deta land är det sällan man behöver en. Men myggfönster skulle du kanske ha så du kan öppna på natten.

Anonym sa...

Just nu känns allt över 10 plus som lyx. Idag tog jag faktiskt fram vinterjackan igen - hatar att frysa.

Ha en trevlig fredag/helg!

kramen!

Marianne sa...

Tänk vad vädret kan slå om fort. Förra fredagen hade vi 28 gr men idag är det bara 8 gr. Får nog tända en brasa inne i kväll. Det där fotbadet såg himla skönt ut. Jag tror jag ska göra likadant. Inte för svalkans skull men för fötternas skull.
Hoppas du får en bra Fredagkväll :o))
/Marianne

Marianne sa...

Simone: Nära öknen är man nog var man än befinner sig i det här landet, även vid kusterna. Vet inte om det är "luftfuktigare" där, men öknen ligger nära, nära var man än är. Såg att det skulle snöa i Sverige nu, hoppas det var ett försenat aprilskämt!

Annika: När det riktigt ångar så där som det gör hos er går det knappast att vara utan AC skulle jag tro. Vi hade också en central i Istanbul men jag tycker det här är bättre med allt från en till fyra stycken per rum så man kan köra efter behov. Annars blir det lätt för kallt som du säger.

Musikanta: Nej, i Sverige behöver man knappast AC, de få dagar det är i hetaste laget brukar i stället vara efterlängtade så man njuter av det. Den där koftan låter exotisk, är det ett minne från en spännande resa?

Desirée: Vad bra att ni har ett system där man kan ställa in temperaturen och slipper sitta i blåst. Våra är rätt gamla, så det är av eller på, varmt eller kallt. Vi har en fläkt, och maken tycker om att ha den på men för mig är det inte alls bra. Mina hårstrån är så tunna att de bara vispar runt och kittlas så jag inte kan sova när den blåser på mig!

Marianne sa...

Jenny: Ja det måste vara perfekt för dina fötter nu. Och så kan du be maken smörja dem med en skön kräm efteråt, för du når kanske inte dit längre?

Nilla: Tack. Jag ska snart också titta runt till alla.

Kersti: Vi har myggnät i alla fönster och dörrar, men det hjälper inte mot egyptiska mygg. De krånglar sig in genom springorna mellan skjutdörrarna. För att få det att funka skulle man behöva byta ut alla fönster och dörrar till ett bättre system, men med tanke på att vi inte ens kan få en fungerande diskmaskin av hyresvärden tror jag inte det är någon idé att ens fundera på den saken ...

Sus: Ja och kallare ska det visst bli hörde jag. Hoppas verkligen att det inte stämmer utan att ni får varmt och skönt nu!

Marianne: Det låter skönt i kylan med brasa och varmt fotbad!

Petchie75 sa...

Jaaa, fuktig värme är så mycket jobbigare än torr värme... Stod på posten med min mamma i förgår och sa till henne att "nu börjar det rinna längs med benen" - det är då man inser att det är skönare med byxor istället för kjol ;-)
Mysigt med fotbad, det har jag inte tänkt på som avsvalkande men tyvärr har vi ingen BALJA (finns uppskriven på shoppinglistan dock) :-(
Hi hi, vi har samma uppfattning om AC - den ska INTE vara på på natten!!

Anne sa...

Som flera skrivit, fuktig värme är så mycket jobbigare än torr värme. 30 grader är liksom inte samma 30 grader i fuktig värme som i torr. Skönt ni har torr värme, även om höga temperaturer så klart alltid blir jobbigt, outhärdligt och man behöver svalka så känns det lättare uthärda torr luft tycker jag.
Fotbadstipset gillade jag också, smart!!!
Om ni kan och era fönster är konstruerade på det sättet kan jag rekommendera myggnät. Våra fönster ha färdigt myggnät som liksom är "inbyggt".

Marianne sa...

Petra: Ja, när man svettas om knäna, då är det varmt! Köp en bra balja, glöm inte att prova så fötterna passar. Jag har en vanlig skurhink, men jag har också ganska små fötter : )

Anne: Det är så sant, här har det varit riktigt svalt i dag, bara 28° så jag har legat och sovit i en sval, skön vind. Är det fuktigt i luften är det däremot ganska hett.

Vi har myggnät i alla fönster och dörrar, men som jag skrev här ovanför, det hjälper inte. Eftersom det bara är skjutdörrar blir det glapp, och så tar de sig in där. Plus knotten då, men mot dem vet jag nog ingenting som hjälper.

Lullun sa...

Ja, din hetta är sannerligen en annan än den vi har här. Saknar inte extremerna måste jag säga. Men visst hade det varit skönt med lite 25-30 C och en sandstrand också! ;-)

Hoppas ni klarare er med att köra med AC'n på "halvfart", för visst är det inte helt bra med draget, och ja energibehovet är ju heller inte bra som du säger. Men måste man, så måste man... ;-)

Hoppas du kryar på dig snart (såg inlägget efter detta)!

Marianne sa...

Lullun: Nej, du har väl knappast några behov av att svalka av dig, kan jag tänka mig. Men om de kunde bygga en slalombacke inomhus i Dubai borde de kunna bygga en inomhusstrand hos er : )

Just nu har vi några svala dagar, just nu bara 20° på morgonen, så för tillfället får AC:n vila.

Och tack. Kände mig lite bättre i går kväll, och än har jag inte hunnit vakna riktigt, så jag hoppas jag är bättre i dag.

Anonym sa...

Åh, så skönt det hade varit med en dag på stranden!

Marianne sa...

Nettan: Vi hade egentligen tänkt åka till Ain Sukhna och bada över helgen, men det fanns inga rum, så det bidde inget. Vi får klara oss med poolen i stället. Vi överlever : D

Fröken Anki sa...

Ain Sukhna ser väldigt fint ut! Synd att ni inte kunde åka dit nu. Men som du säger, att svalka fötterna, eller handlederna, hjälper faktiskt en hel del om man är varm. AC är bra tycker jag också, men det blir ju också väldigt kallt till slut så vi kommer nog att försöka att bara ha den på på nätterna. Våran låter inte så himla högt, tror jag - vi har inte testat den så långa stunder än, så det kommer nog gå bra. Smart att sätta på den i rummet intill om man kan det. Vår är central så det blir till att stänga till ventilerna lite grann istället.

Marianne sa...

Anki: Ja, det är jättefint där, en riktigt härlig sandstrand och en rätt bra fiskrestaurang. Fint hotell också, men vi har inte bott över där än.

Vi gör tvärtom med AC:n, på under kvällen så att det kyler av sovrummet, och sedan stänger vi av för den för sånt oväsen, tycker jag. Vi får väl se hur det går med det när sommaren väl är här på riktigt. Vi hade också central AC i Istanbul, och fick stänga till ventiler och rum för att det skulle dra lite mindre, så jag tycker det är bra nu med lokala. Men det är ju inte alltid man kan välja!