måndag 26 maj 2008

Tröttsamma låtar

Jag gillar inte schlagermusik. Jag gillar inte schlagerfestivalen. Ändå tittar jag på den.

Det som är allra mest tröttsamt är att Charlotte Perellis låt nu snurrar i mitt huvud. Om och om igen. Som en gammal LP som har hakat upp sig. För det är ju bara den där refrängen. Och inte kan jag texten till den ens en gång, utan det är bara "lalalalalalalalala like a hero, lalalala".

Tror jag ska leta upp någon gammal Sven-Ingvars på YT, de är ju i alla fall lite roliga. Fröken Fräken ifrån Fryken, Christina från Vilhelmina eller något liknande. Se om det hjälper.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med! Den här låten har fastnat...
Vill inte vill inte vill inte..

Marianne sa...

Sus: Kolla in Jokkmokks Jocke ovan, ett gott skratt och en hysterisk refräng är bättre att ha i huvudet! Hahahaha, den är stenkul!

Grekland nu sa...

Inte heller jag gillar schlager och schlagerfestivaler, men lika full satt jag där till ett på natten för att se hur det skulle gå - och så har jag gjort i alla evinnerliga år... Och sen ljöd Hero i skallen på mej hela natten - kanske det är tecken på att det är en bra schlager??

Cecilia sa...

Jag gillar schlager men tycker att det är skit nu för tiden,det är inte som förr.Lika bra att dra sig ur det tycker jag.

Fritt ur hjärtat sa...

Jag kan inte minnas hero för allt i livet. Men Al night long, "går dygnet runt". Visst borde vi lägga publicservicepengar på något vettigare. Vi(inte jag) tror varje år vi är bästa. Kolla hur det går
Jurryn avgör, Stenmark, Carola, Pirelli, The Ark :-( Vi måste nog bli lite mer ödmjuka...

Anonym sa...

Är det inte det som är en schlager. Inte nödvändigtvis att den är bra men att den ändå fastnar i skallen.
Vi tittade inte, har tappat intresset valde en engelsk deckare istället och som vanligt somnade jag.

Marianne sa...

Ingabritt: Samma här, dessutom är det ju arbetsdag för oss på söndagar men likafullt satt vi ändå där till mitt i natten. Och visst, det är väl det som är meningen med en schlager, de ska fastna i huvudet. Det blir bara lite tröttsamt. Men nu har jag Gulli-Gullan med Jokkmokks Jocke på repeat i huvudet, och den skrattar jag åtminstone av : )

Cecilia: Vi drog oss inte ur under progg-eran på 70-talet, så jag tror inte att vi kommer att göra det nu heller. Det kanske är det, det har blivit slätare och beigare på något sätt. Alternativt extremare som BWO och liknande.

Simone: Jag tror de flesta tycker att det är roligt med schlagern, så en del PS-pengar ska ju gå till det också. Vi träffade till och med på ett par (svenskar) i Istanbul som varje år åker till finalen. Det är jättestort för många. Jag kommer nog inte riktigt ihåg All night, tur att inte alla låtar snurrar i huvudet : )

Kersti: Jo, det är väl det som är meningen, att den ska fastna i huvudet och sälja massor. Jag tittade heller aldrig när jag bodde i Sverige, så jag antar att det är någon slags patriotisk ådra som gör att vi tittar nu ...

nina sa...

Jag hade inte alls tänkt se någon schlagerfestival men råkade slå på spanska TVE på eftermiddagen och såg några av bidragen. Har dock varken sett eller hört Sveriges bidrag och lika glad för det är jag. ;-)

Fast min costaricanska pojkvän som bott i Sverige några år ÄLSKAR schlagerfestivalen så han grät ju nästan blod över att ha missat halva. :-D

Marianne sa...

Nina: Han får sätta sig vid YT och kolla, alla låter ligger säkerligen där. Så kan du gå på promenad : D Ja hos er måste det ha varit eftermiddag, svårare att hänga med då. Här blir det för sent och hos er för tidigt.