fredag 2 maj 2008

Ekologi

Ekologisk balans i all ära och jag förstår väldigt väl att alla fåglar behöver mat osv men myggor är helt onödiga enligt min åsikt. Kan inte fåglarna äta andra insekter - flugor och andra störande element?

I Sverige får jag myggbett. De kliar. Punkt.

Här nere i södern får jag blåmärken och bölder. Nu har jag ett myggbett på foten som jag måste hålla ögonen på för det har blivit ett färgat streck ut från själva bettstället - som har blivit en vattenblåsa. När en mygga biter mig på ställen där det inte finns plats för så mycket mjukdelar (som om jag hade så mycket av den varan), fingrar till exempel, brinner det.

Ändå har vi något kemiskt i små behållare som vi stoppar i elkontakterna (och förmodligen andas in och som förmodligen är helt åt skogen eftersom det inte finns i Sverige). Ändå kletar jag ofta in mig med Mygga från apoteket i Sverige. Och gubbsen som jobbar här i området åker varje kväll runt och sprutar med något ur en motor, det sägs att det är diselavgaser, mot monstren.

Det var det jag skulle ha gjort 1:a maj. Demonstrerat mot myggor.

11 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

Vademecum munvatten hjälper mot läbbiga myggbett som kliar!

Marianne sa...

Undras om det finns här. Det blir beställning nästa gång det blir Sverigeresa!

Lullun sa...

Det där lät inte kul! Här är det mest gamla hederliga mycggor som gäller, och så länge man håller sig från fjordar och fjäll behöver man inte ens se dem den korta tid de surrar omkring. Jag har dock inge smarta råd...

Marianne sa...

Lullun: Nu har jag köpt antihistamin, det hjälpte mot de turkiska myggorna, så det ska väl hjälpa mot egyptiska också hoppas jag. Sedan har jag en kräm med ammoniak i som är super om man bara hinner få på den tillräckligt fort efter att ha blivit biten. Det är när man blir biten i sömnen och inte fattar vad det är förrän senare som det blir problem.

Problemet med ammoniakkrämen är att den är köpt i Grekland och den säljs inte längre. Den är antagligen inte hälsosam ... Jag snålar som attan på den.

Petchie75 sa...

Usch, jobbigt med myggallergi! Vi har som tur är inga mygg i SJ men på andra ställen i PR finns hemskt aggressiva, ljudlösa mygg som är väldigt aktiva mitt på dagen.. Man märker inte att man blir biten förrän ofta 24 timmar senare och då kliar det i en vecka... Jag har fullt med myggbettsärr på benen :-( (mygg ÄLSKAR mig). Och sedan att de kan bära dengue-smitta gör ju inte det roligare!!
Hade också sådana där antimyggkontakter i Italien - tänkte precis som du att det säkert inte är helt hälsosamt men vad sjutton, man måste ju kunna sova!!

Marianne sa...

Petra: Du kanske också ska ta allergimedicin när ni åker till myggiga platser? Jag tog en om dagen under myggsäsong de första åren i Istanbul och då mattades allergin av så de två sista åren klarade jag mig utan. Afrikanska mygg är tydligen annorlunda så jag får börja igen. Jag tar Telfast 120 mg, de blir man inte trött av och de har ingen påverkan på hjärtat som vissa kan ha. Rekommenderas!

Kan man vaccinera sig mot Denguefeber? I så fall borde du göra det så att du inte åker på det. Hmm, har afrikanska myggor också det tro? Ska slå upp det på nätet tror jag.

Marianne sa...

Petra: Nej, tydligen bara i tropiska klimat och jag bor ju i ökenklimat, så jag bör klara mig. Hoppas du skyddar dig ordentligt med långärmat osv när du åker till myggplatser!

BiRDiE sa...

... och jag hade gärna hängt på...

Marianne sa...

Birdie: Vi får komma ihåg det till nästa år ; )

nina sa...

Oj vad jobbigt det låter med riktiga bölder! Myggbetten man får av myggorna här är också såna som riktigt brinner i huden, men oftast går det över ganska fort.

Jag har också en sån där myggkontakt, har använt den så pass länge nu att bara lukten får mig att bli sömnig eftersom jag alltid sätter i den när jag ska sova. :-)

Marianne sa...

Nina: Om det bara hade kunnat gå över, det där brinnet ...

Jag har börjat sätta i kontakten redan när det börjar skymma, och då stänger jag alla fönster också, allt för att mota olle i grind så att säga, för här är de riktigt seglivade. I Istanbul räckte det också att sätta i dem när man väl skulle nanna, men inte här!

Så praktiskt förresten, du kommer aldrig att behöva äta sömnpiller, det räcker att du stoppar dem i väggen : D