onsdag 14 maj 2008

Elektriskt

Lite tjatigt börjar det bli, när elen försvinner ungefär var femte minut. Den kommer tillbaks på bara någon sekund som tur är, men tjatigt blir det.

Ska väl ändå inte klaga, det hör faktiskt till sällsyntheterna att elen går här. Det händer lite då och då, och jämfört med Sverige är det förstås jätteofta. Men när det gäller elavbrott har jag fortfarande Bulgarien i färskt minne. Där gick elen varje dag. Ungefär 3-5 gånger per dag. Och då var man utan el i allt från fem minuter till några timmar. Det var så vanligt att man knappt reagerade och jag lärde mig värma mat och koka kaffe över elden i öppna spisen. Det blev lite kyligt på vintrarna när det var -20°, fullt av snö och elen var borta några timmar. Men man vande sig.

Här behöver jag inte frysa, jag har gasspis att laga mat på (och skiftnyckel att byta tub med), och min laptop funkar på batteriet.

Så jag har det ganska bra!

16 kommentarer:

Annika sa...

Suck ändå...lite jobbigt...men som du säger har du ju det hyfsat OK ändå! Tack och lov för gas, och tack och lov för batteridrivna laptops. Mitt batteri laddar us SÅ fort, de är ett problem. jag borde nog skaffa mig ett extra.

Bulgarien...Jag hade blivit tokig :-)

Petchie75 sa...

Lyckos dig som har ett batteri som funkar till laptop:en ;-) så att inte Windows kollapsar... Min pappa håller just på att jämföra priser på batterier så det ska nog bli ett snart.
Vi har ju också strömavbrott ganska ofta (så ofta att jag inte orkar ställa om klockorna på micron och ugnen) men som tur är har vi ju en reservgenerator till byggnaden som kickar igång efter nga sekunder (tillräckligt sent dock för datorn att dö).. De flesta byggnader har sådana generatorer och även privata hem har oftast en generator.

Anonym sa...

Ja, man får vara glad för det lilla;)
kramen

Marianne sa...

Annika: Skaffa ett extrabatteri! Meningen med laptopen är ju att man ska kunna flytta på den.

I Bulgarien var det bara att "gilla läget" och ta dagen som den kom. Annars HADE man blivit tokig!

Petra: Extra viktigt att batteriet funkar om man har elavbrott. Om hela datorn rasar varje gång det händer fungerar inte livet! Hoppas din pappa hittar ett bra snart.

Här har vi ingen generator och jag vet inte om andra har det heller, tror inte det för jag har inte hört någon brumma igång. Inne i stan tror jag de har det för där går visste elen rätt ofta. Ett måste om man bor i ett hus med hiss ...

Trollpackan: En av fördelarna med att bo i länder som Egypten, man lär sig uppskatta småsaker : )

Cecilia sa...

Låter onekligen lite tjatigt att bli av med elen så ofta,tur att det ändå hör till sällsyntheterna att den försvinner i vanliga fall.
Vi har pratat om att skaffa gasspis,måste vara väldigt bra att ha.Skönt att höra att du har det bra ändå.

Marianne sa...

Hi,hi. Det var kul att läsa om elproblemen faktiskt. Vi är ju så bortskämda här i Sverige att allt ska fungera så när vi blir utan el blir det ett himla hallå.
Vad jag har för minne av elavbrott är ju så här efteråt lite kul.
Det var för några år sen när stormen Gudrun drog genom södra Sverige en natt i början av Januari. Den ödelade ju massor med skog men tack o lov blev inte så många människor skadade. Fast i våra ögon mätt var det ju en katastrof för många. Skogsägare förlorade all sin skog och därmed sitt levebröd. Vi kunde läsa i tidningarna efteråt att det var många som inte orkade fortsätta och tog livet av sig. Usch !
Men tillbaka till oss. Vi var utan el i 6 dygn. Som tur var, var det inte frysgrader. Tempen låg runt nollan. Så våra ledningar klarde sig. Men sååååå långtråkigt vi hade det. Ingen TV. Inget ljus så vi kunde sitta och läsa. Vi hade en gasollampa i köket och där satt vi i 6 kvällar och spelade Yatsy. Ha, ha - efter den veckan har vi inte tagit fram det spelet mer.
Men vi kunde elda i braskaminen så vi behövde inte frysa. Tanken gick till många äldre och andra som inte hade någon värme.
Så kontentan av allt är förståss att det finns dom som har det sämre. Var tacksam för hur du själv har det.
Det blev mycket skrivande nu. Hoppas kommentaren kommer fram.
Trevlig kväll/Marinnne

Marianne sa...

Cecilia: Kan verkligen rekommendera gasspis! Mycket enklare att laga mat eftersom man direkt får den värme man vill ha. Det är bara om jag ska fritera något som jag tycker att det är lite läskigt, men det är så sällan och då passar jag jättenoga. Friterar man ofta kan man ju skaffa en fritös i stället.

Marianne: Jag kommer ihåg Gudrun, ja inte personligen eftersom jag inte var i Sverige, men det var ju mycket om det i nyheterna. Och sedan kom Per, hetta han inte så? Men jag visste inte att folk tog livet av sig i spåren, hemskt!

Yatzy i sex dygn i sträck, förstår att ni inte är så sugna på just det spelet! Men det lät mysigt med braskaminen. Tror att det är en vettig investering, annars blir man oerhört sårbar när något händer! Kunde ni laga mat på den också?

Anonym sa...

Nä, utan "strömming" fixar jag inte min dá!

Marianne sa...

Sus: Man kanske skulle skaffa en elektrisk ål ; D

Marianne sa...

Nej, vi kan inte laga mat på den men vi hade ett litet spritkök (campingkök) så det blev pulversoppa , pytt i panna och ägg nästan varje dag. Nu har vi laddat en kartong med små gasoltuber, värmeljus och annat som behövs så nu klarar vi oss.
/Marianne

decoinspo sa...

jag beundrar dig, du verkar ha ett bra talamod for bade det ena och andra. vet inte om jag hade haft det. men klart det gor ju det lattare utan barn...

Marianne sa...

Marianne: Ja, det är bra att vara förberedd ifall det händer igen. Ni kan ju köpa en ny sorts spel också : )

Jessica: Helt klart mycket lättare utan små barn. Hade nog blivit smått tokig om jag hade haft tre små som du och ingenting fungerade. Att inte kunna värma välling och tvätta blöjrumpor medan någon klänger och är ledsen för att den inte kan se favoritfilmen och den tredje inte har ljus för att göra läxorna ... Nej, min gräns går nog långt innan dess.

Anonym sa...

Trots att det varit 20 grader i Bulgarien idag är det svinkallt inomhus! Mycket kläder och plädar som gäller... Elen går ibland men inte särskilt ofta som tur är.

Tror dock inte att utvecklingen gått så mycket framåt sen du var här...

Susanne

Marianne sa...

Hej Susanne, och välkommen hit! Vad roligt, bor du alltså i Bulgarien nu? Jag har inte varit där sen vi flyttade 2001 och vill gärna veta mer om hur det är där nu. Har du någon blogg? Det vore jätteskoj att läsa.

Så synd att det inte har gått framåt så mycket, jag tyckte det gjorde det bara under de år vi var där. Men det har kanske stannat av?

Hoppas det blir varmare hos dig snart så ni slipper bylta på er så mycket!

Anonym sa...

Hej Marianne,

Det är varmt ute, men inte i lägenheten och på jobbet.
Har ingen blogg. Har försökt men har inget intressant att skriva om...
Bor i Sofia sen förra året, och åker hem snart. Bulgarien är inget för mig.
På sätt och vis så har det hänt mycket antar jag, man kan få tag på i princip allting, biograferna visar odubbade filmer och det finns kabeltv. Jag har också varit utomlands länge, och bott i andra östländer så jag borde vara van... MEN, infrastrukturen är otroligt dålig, att samarbeta med myndigheter och få svar av dem går väldigt trögt. Luften är väldigt väldigt dålig. Osv, osv. Eller så är det så att jag varit utomlands för länge och måste hem nu...
Upptäckte din blogg för ett tag sedan, den är intressant att läsa.

Susanne

Marianne sa...

Hej Susanne!

Skönt för dig att du ska få flytta hem snart, det låter som om du behöver det efter en massa år i gamla öststater. När det är så där trögt blir man så trött, för man kommer ju ingenstans. Jag jobbade lite på universitetet när jag var där, så jag tror jag vet vad du menar.

Tur att allt finns att få tag i, i alla fall. När vi kom dit fanns fortfarande statliga varuhuset Tzum, men många varor hade de inte. Typ fyra tandborstar och två uttråkade försäljare per disk. Det fanns två större matbutiker i hela stan, sedan bara små kvartersbutiker av varierande kvalitet och hygien.

Hoppas du får en skön helg nu i alla fall!