tisdag 6 maj 2008

Bunkrat

Eftersom man måste åka till andra sidan stan, på andra sidan Nilen, och det oftast är ganska tjockt på vägarna, är det bra att bunkra när man väl är i affären med bra kött. Så i dag har vi varit på Gourmet Egypt och storhandlat. Frysen är nu full med:

Pilgrimsmusslor
Biffar
Korvar av både det ena och det andra slaget
Rostbiff
Mediumstora räkor (råa men skalade)
Wok-grönsaker av sorter som är svåra att hitta här
Lammstek
Portionspajer med Rendangfyllning (en Indonesisk köttgryta, men inte så stark som man äter den där)
Stroganoff-bitar av kalv

Dessutom:
Pasta som ser ut som frigolitchips i olika färger
Grovkornig senap
Mangodipsås
Röd curry thaistyle
Italieeeeensk balsamvinäger

Och på vägen stannade vi vid Mövenpick Hotel och handlade bröd i deras fina bageri.

I kväll blir det biff Stroganoff.

9 kommentarer:

Annika sa...

All right! OCH jag blir hungrig när jag läser det du skrivit..MUMS!!
Så gott med Biff Stroganoff. Det var så länge sen jag åt det.

Anonym sa...

Stroganoff är gott. Gillar även korvstroganoff. Sedan vill jag ha ris till och krispiga grönsaker.
Kram!

Anonym sa...

Jag älskar att ha mycket mat hemma i skåpen!
Utifall att...
kramen

Marianne sa...

Annika: De har sååå gott kött och god fisk i den affären. Tyvärr var laxen slut, det hade jag velat ha. Ska prova att beställa lax från nätet nästa vecka och hoppas att de har fått in då.

Sus: Maken föredrar korv S men det får han inte av mig, då får han åka hem till mamma. Dels för att det ska vara falukorv och det finns inte här, dels för att jag inte tycker om falukorv : )

Och grönsaker, ja det ska det vara till allt utom bruna bönor och fläsk ungefär. Å, nu blev jag sugen på det men tji fick jag!

Trollpackan: Jag också, speciellt som jag inte bara kan pipa ner till affären och komplettera. Här är det ju så också att ena dagen finns det, nästa inte, så det gäller att bunkra, som sagt.

BiRDiE sa...

Guud så mycket gott!

Marianne sa...

Birdie: Ja, synd att man inte kan gå och glutta i frysen lite emellanåt ...

Petchie75 sa...

Mums med biff Stroganoff, det ska jag nog också göra en dag! Vi bunkrar alltid upp med en massa till frysen när vi handlar - det blir storhandling 2-3 ggr i månaden. Visst är det härligt när man har en stor frys så att man kan ha en massa på lager - i Bryssel hade jag ett minimalt frysfack som var totalt värdelös (och kylen var inte mycket större..).

Anne sa...

Åh, vad det låter gott. Härligt ha frysen full med så mycket godsaker, bara ta fram. Mat tycker jag är intressant, läser gärna om sånt :)
Hur är det med kryddor, köper du sånt på lösvikt eller är det i färdiga burkar a´la Sverige?

Marianne sa...

Petra: Helt underbart med stor frys. Vi hade också bara ett litet fånigt frysfack i Istanbul så jag njuter av en stor. Dessutom har vi en liten - av den stora varianten liten - i kylen så där har vi bröd och sånt man tar ut ofta. Och som om inte det var nog har vi en extra nere i källaren om det skulle knipa. Så här är vi välutrustade på den fronten i alla fall.

Anne: Jag läser också gärna om mat, men läser få rena matbloggar. Har du sett Aglio e olio och Food on the food. Länkar här till höger om du inte känner till dem. Helt under bara, den ena med fantastisk foton och smaskiga recept och den andra med en del goda recept och en hel del underhållande mathistorier.

Kryddor kan man köpa dels i lösvikt, dels i burk och örter färska året om (verkar det som). Färskt är naturligtvis alltid bäst, näst bäst är lösvikt. Men så tar jag med en del hemifrån också. Grovmalen svartpepppar och en del italienska kryddblandningar som är vansinnigt goda. Tror jag ska skriva ett inlägg om dem som tips för Sverigeresenärerna - ja och dem som bor där förstås.