söndag 25 maj 2008

Bättre lycka nästa gång?

Jaha. Ingenjören från Diskmaskinsfirman kom. Och gick.

Paketet med det nya underverket stod oöppnat i köket. Så Ingenjören och hans Medhjälpare öppnade och drog ut diskmaskinen. Då visade det sig att maskinen var alldeles bucklig och knapparna för de olika programmen var oåtkomliga i sina hålor!

Det finns inget annat att göra än att köra tillbaks den till affären, sa Ingenjören och hans Medhjälpare (eller något liknande för de pratade bara arabiska), och så gick de med var sin Coca-Cola i handen. Ring när du har fått en ny.

Så nu har en av chaufförerna på kontoret hämtat eländet för att byta till en som är hel och fin och fungerar. Hoppas vi. För enligt honom gäller inte garantin nu när paketet är öppnat!? Men det var ju just därför vanliga rörmokaren, mr Fatih, inte fick installera, just för att garantin skulle gälla!? Och hur ska man veta att det är något fel på varan om man inte öppnar paketet?! Och det var ju Ingenjören från Diskmaskinsfirman som öppnade paketet och konstaterade att det här exemplaret inte var riktigt friskt!!

Tur att vi köpte med oss gott om diskborstar från Ikea i Istanbul ...

Uppdatering: I affären säger de att Ingenjören måste skriva en rapport om skadan. Och det måste han göra hemma hos oss. Så nu kommer den inte så krya diskmaskinen hem till oss igen, i morgon kommer Ingenjören tillbaka, och sedan kan vi prova att byta den igen. Skratta eller gråta? 

16 kommentarer:

Cecilia sa...

Ja vad gör man,skratta eller gråta?Usch vad jobbigt sånt är.Vid de tillfällena känner man sig som matadoren i tjuren Ferdinand som bara vill slita sitt hår....
Rom och senap?...tror att det är nån som behöver hörapparat.Eller också är det nåt karlar emellan att höra lite väl galet.
Läste förresten inlägget om att du översätter böcker,så spännande det låter.Vet inte om du vet vem Anna Pyk var som översatte böcker?Hon var kusin med min farmor eller nåt sånt....vad nu det har med nåt att göra!
Önskar en fortsatt trevlig Söndag!

Marianne sa...

Cecilia: Ja, och så önskar man att man var någon slags stenrik kunglighet som bara kunde peka och säga "Fixa NU".

Hihi, ja det kanske bara är en manlig egenskap att höra illa. Fast det brukar de inte göra när det gäller mat och dryck, tycker jag ...

Anna Pyk känner jag inte till, men så lever ju översättare också ofta ett undanskymt liv. En släkting till dig, med andra ord! Vad roligt, jag ska hålla ögonen öppna efter henne. Madeleine Pyk vet jag ju däremot vem det är, eller rättare sagt jag känner till en del av hennes konst. Är det också en släkting kanske?

Ha en skön söndag och Memorial Day!

Anonym sa...

Urs vad jobbigt! Saker ska fungera när man köper dom! Jag blir galen när sånt där händer och sen att dom ska tjorva med rapporter... dom ser väl hur den ser ut?

Suzesan sa...

Det finns ett uttryck du kan ta till när sånt händer. "Har man inga problem då kan man lägga en sten i sin sko och gå omkring med den ett tag"*fniss*
Ååååå så typiskt det där med diskmaskinen. Du som var så glad för den;)
Ja skratta eller gråta det är ju en bra fråga. Det är faktiskt sjukt roligt för mig som läser det. Alltså hur de tänker*fniss*
Ha en bra dag idag Marianne.. på Mammornas dag
Kram
Susanne

Marianne sa...

Karin: Hej och välkommen hit! Man tycker ju att det borde räcka att titta på eländet, för att få till den skadan krävs det som brukar kallas "våldsamt yttre våld", så det är inte bara någon liten pluttrepa precis! Vi får väl se hur det går ...

Suzesan: Tänkte väl att det kunde roa någon : D Ibland är det bara så folk tänker verkar det som. "Hur kan jag nu krångla till det här så mycket som möjligt?" Frågan är om man inte skulle föredra en sten i skon ibland ...

Ha det så bra du också på Mors dag!
Kram

KARLAVAGNEN sa...

Nu är ni tränade för att bo i Spanien! När flyttar ni hit? Har en liten rövare som spelat Allan i femton minuter och nu sover som en stock och försöker knö ut mig från soffan!

Anonym sa...

Detta är som den värsta veckotidnings följetong. Ser med spänning fram emot fortsättningen.
Tur att ni har rinnande vatten och diskborstar :).

Marianne sa...

Karlavagnen: Vi ligger i hårdträning inför Spanien, helt klart! Faktum är att makens förre chef flyttade till Madrid och ville ha oss (nåja, maken) med, men det gick inte just då. Så vem vet, en vacker dag kanske?

Visst är det makalöst vilken plats de där små kan ta! Även om jag inte är särskilt stor är jag ändå betydligt mycket större än katterna, till och med alla tre tillsammans, men man skulle kunna tro att det var tvärtom ibland! Han är ju så himla söt den lille Xurxo!

Kersti: Jag ser också fram emot fortsättningen av den här dokusåpan. Men en blandning av hopp och förtvivlan. Ska förresten ta ett foto av eländet som står där nere i hallen. Och jag är tacksam för att vi i alla fall har varmvatten, det finns ju inte på Costa Rica!

nina sa...

Men nej, ingen diskmaskin än? Att de ska krångla till det så mycket och behöva skriva rapport hemma oss er... Suck.

Och vet du, jag har hört ryktas om att det finns lyxpellar med varmvatten här i landet. Fast det låtsas jag inte veta om för då blir jag kanske avis. ;-)

Marianne sa...

Nina: Inte kom de igår och skrev sin förbenade rapport som de skulle i går heller. Hoppas de kommer i dag.

Kan du inte installera en liknande pryl som du har i duschen. Det borde väl kunna funka i köket också? Eller det är bara förunnat de allra rikaste så de har något att skryta med?

nina sa...

Japp, vi får hoppas att de dyker upp nångång så du äntligen får maskindiska.

Rent tekniskt sätt borde det ju gå att installera ett "självmordsmunstycke" lite överallt, men å andra sidan är de ju så stora och otympliga att då får man inte plats med disken i diskhon... ;-)

De som har varmvatten i huset har ju varmvattentank, men de flesta hus har det inte. Eftersom jag hyr har jag ingen lust att kosta på sånt, men vi funderar faktiskt på att flytta framöver så vi kanske får tag på lägenhet med varmvatten. Och en liten trädgård med hängmatta, tack. :-)

Marianne sa...

Nina: Action - noll.

Haha, självmordsmunstycke! Kan du inte ta en bild på den och lägga ut? Det var ju synd att de ska vara så stora att man inte kan ha dem i diskhon. Men hoppas att ni hittar något annat snart, och absolut trädgård med hängmatta!

nina sa...

Meh, de får väl skynda på lite med diskmaskinen...

Jag har en bild på min självmordsdusch på bloggen, här: http://ninaincostarica.blogspot.com/2007/09/shr-bor-vi-i-costa-rica.html

Den jag har funkar ju bra, men bodde ett tag i ett hus där den var livsfarlig. Man var tvungen att stänga av strömmen till den när man hade duschat och man fick absolut inte glömma att hålla en handduk i handen när man gjorde det. Annars fick man en sån stöt att man nästan ramlade omkull... Rys.

Marianne sa...

Nina: Fy, så får ni inte ha det! Jag ska in och kolla med en gång!

nina sa...

(Svarar på din kommentar till mitt inlägg här.)

Tröskel mot kackerlackor kanske vore nåt, men jag har kommit på att man kan lägga dit något i springan så funkar det ändå.

Hellre det än att ha byggarbetare i huset i veckor, tro mig, det är vad det skulle ta att fixa en ynklig lite tröskel.

Sist de skulle fixa något kom de varje dag halv sju i flera veckor och knackade på, vardag som helg, och frågade om de kunde komma senare och jobba men kom nästan aldrig tillbaka. Tack, men nej tack. ;-)

Marianne sa...

Nina: Då är det ju faktiskt bättre här, när de inte kommer alls så man i alla fall slipper vakna för tidigt
: )