fredag 23 maj 2008

Fredagstema Show and Tell: Skor

Fredagstemat i maj kommer från Desirée i Alabama, och den här gången handlar det om skor: Vilka skor använder ni? Vilka skor längtar ni efter att använda till sommaren? Bästa/sämsta skorna? Favoritskor? Andra snygga, fräna skor?

Inför flytten från Istanbul gjorde jag en jätterensning av alla våra pinaler, däribland skor. Maken hade börjat kalla mig Imelda, så jag tyckte det var dags. Riktigt så illa var det inte, men jag ska erkänna att ett antal fattiga fötter fick nya kläder. 

Jag förvarar mina skor i sina kartonger. Mycket praktiskt eftersom man då kan stapla dem ovanpå varandra utan att de plattas till och blir förstörda, dessutom blir de inte dammiga. På bilden kanske det ser ut som om jag är världens pedant med skor i kartonger och kläder i klädpåsar, men det är faktiskt tvärtom. Jag är rätt lat och slarvig, och klädpåsarna kom till inför flytten för att kläderna inte skulle bli förstörda. Sedan har de fått vara kvar och det har varit rätt bra med tanke på all sand som letar sig in alla skrymslen och vrår. 

Hihi, ni ser helt rätt. Jag har en låda smågodis gömd bland 
skokartongerna. Mitt superhemliga förråd.

Egypten är ju ett ganska varmt land, så nu på sommaren gäller devisen "så lite som möjligt" i form av ovanläder. På dagarna springer jag runt i ett par zebra-mönstrade flip-flop. Jättesköna och väldigt luftiga. Jag är inte riktigt van att ha skor med en flärp mellan tårna, så det här är jättebra härdning för det lilla hudpartiet. Så småningom hoppas jag kunna köpa mig några av alla fina "mellan-tårna-sandaler" som finns. Är lite feg, för jag vill inte ha skavsår mellan tårna i fyrtio graders värme ...

Zebratofflor.

På vintern när man behöver strumpor på fötterna springer jag i stället runt i ett par vanliga tofflor här hemma. De här hittade jag på Tisdagsmarknaden i Kadiköy, Istanbul, för ca 15 SEK. Paljetter och allt.

Paljetter lyser upp vardagen.

När jag ska ut och gå i värmen vill jag gärna ha så lite ovanläder som möjligt, samtidigt ska skorna sitta ordentligt och ge stadga på obefintliga eller knöliga trottoarer. Mina nya Timberland-sandaler är otroligt sköna. Fotriktiga, rejäl sula och mjuka.

Rejäla promenadsandaler.

Ett par andra, billiga och helt märkeslösa sandaler hittade jag i en liten butik i Istanbul förra året. Från början satt röda dekorationer lite här och var, men de klippte jag bort för att skorna skulle passa till de flesta av mina kläder. Man blir så bunden med röda detaljer.

Luftigt och bra för tårna ska det vara på sommaren.

På vintern tycker jag om lite mer rejäla skor, och uppvuxen som man är i slask och blask är det praktiskt med boots eller stövlar. Det här är mina Timberlandboots som jag köpte i vintras, jag föll pladask för det fina mönstret på bakkappan.

Timberland i alla väder.

Tack vare att jag förvarar alla skor i sina kartonger håller de också väldigt länge. Här är ett par ceriserosa sling-back från 80-talet! Jag ska erkänna att det var vansinnigt länge sedan jag använde dem, det börjar väl bli en 20 år sedan, men jag kan bara inte göra mig av med ett par Bruno Magli. Jag har haft mycket roligt i dem kan jag avslöja. Och nu har jag faktiskt börjat fundera på om de inte skulle kunna plockas fram och användas för att lysa upp tillvaron lite. Speciellt om man har enkla svarta eller andra mörka kläder kan det kanske bli snyggt.

Mycket skoj hade jag i de här på 80-talet.

När vi bodde i Bulgarien passade jag på att få ett par svarta sidenpumps gjorda till mig. De använder jag väldigt mycket när vi går på fest och det ska vara högklackat. Eftersom de är handgjorda speciellt till mina fötter är de vansinnigt bekväma.

Siden är alltid rätt.

Ibland vill jag vara lite fin om fötterna när jag ska promenera på stan och kanske gå på någon bättre lunchkrog, då tar jag gärna de här skorna från den turkiska butiken Nursace. Lite orientinspirerade, jättebekväma.

Orientinspirerat.

Mina absoluta favoriter genom åren är mina bruna Armando Pollini som jag köpte någon gång i början av 80-talet. Jag betalade hela 295:- för dem, och det var mycket pengar på den tiden. De här skorna använder jag ofta och har gjort det i alla år. Ja, jag har haft dem i cirka 25 år vid det här laget! Nu börjar de bli lite smått slitna och jag kommer att gråta blod den dag jag måste slänga dem.

Armando Pollini, 295:-

Det här var en rolig genomgång. Jag upptäcker att jag har en ganska konservativ smak när det gäller skor, samtidigt som de helst ska ha något litet udda över sig utan att skrika. Undantaget är slit-och-släng-skor typ zebra-flip-flop och paljettofflor. Tofflor får gärna vara lite galna men det finns gränser där också. Jag tar inte på mig ett par gull-gull-tofflor typ fluffiga med kaninöron. Foppatofflor går också fetbort.

På tal om tofflor förresten: I Sverige råder olika kulturer när det gäller att ta av sig skorna eller inte när man kommer hem till folk. Och gör man det tassar man runt där i strumplästen. I Turkiet och Bulgarien tar man alltid av sig ytterskorna när man kommer hem till någon. Alltid utan undantag. Den stora skillnaden är att alla har ett lager tofflor att erbjuda gästerna så att de ska slippa hasa runt i strumplästen. Med mer eller mindre lyckat resultat måste jag säga, för en del tofflor är rent förfärligt fula, för stora, hala ...

Jag vill helst att mina gäster behåller skorna på om det inte är väldigt lerigt ute. Men jag har tagit efter turkarna och bulgarerna och har ett litet lager med gästtofflor om de föredrar det. Själv brukar jag alltid ha med mig ett par inneskor när jag går på besök så att jag slipper både strumpläst och lånetofflor. Ja inte till vardagsfikat hos bästa kompisarna förstås, då går det lika bra med strumplästen. Men jag tycker inte det är roligt att klä upp sig till fest och sedan springa barfota hela kvällen. Vad tycker ni, hur gör ni?

Som assistent och smakråd under fotograferingen av skor har Hasse 
varit behjälplig, bror (tror vi) till Hanna och som bor tillsammans med henne i trädgården.

22 kommentarer:

Annika sa...

SNYGGA SKOR DU HAR, MARIANNE!!!! Och tom ett par gamla 80-talare har fått hänga med!!!
Jag stengillar dina skor från tisdagsmarknaden. Ett par sådana skulle man ha...
OCH jag gillar dina Timberland kängor extremt mkt...Likaså dina sandaler därifrån. Nästa ggn jag är i Tysons (mall) ska jag gå in i Timerland affären.
Ha en fin helg!!

Lullun sa...

Vad härligt med lätta sandaler! Ja vi har ju helt olika skobehov i våra respektive vardagar. Jag blir riktigt lyrisk över att se dina fina skor.

Hr blir det dock inte mycket med förvaring i skolådor. Har aldrig haft något större förråd av skor utan använt skor til de inte orkat mer och sedan köpt nya. I Sverige blev det dock ändå ett par tre "finskor" som man tog fram då och då. Men det använder jag mig ju inte riktigt av här, det är skorna som står på jobbet, de två skona som står i hallen samt det ensama paret vinter- eller sommarskor som står i garderoben typ. Men till semestern blir det ju sandalköp, så snart blir det två par skor i garderoben. *hihi*

Fritt ur hjärtat sa...

Jag blev kär i Timberlake tror jag. Mycket snygga skor du har!! Rolit med låga skor som är snygga, det ser jag fram emot att införskaffa.

Millan sa...

Manga fina skor fanns det har!! Jag gillar ocksa flipflops! Men forra sommaren anvande jag dem knappast med tanke pa allt regn. Den har sommaren lar jag ha svullna fotter pga graviditeten och da ar det toppen med flipflops!
jag ar alltid lite imponerad nar jag ser folk som faktiskt anvander sina skokartonger till det de ska anvandas till. Hos oss ar de ofta fyllda av annat skrap...

Anonym sa...

Mmm....åttitalarna och sidenskorna är ju Trollpackan-skor! Helt klart!
Platta sandaler har jag svårt för eftersom jag har ont i hälarna...hälsporre säger doktorn. Så då måste det vara sandaler med "fjång" i sulan liksom, nästan som vadderat.
Snyggt!
kramen

Petchie75 sa...

Vilka snygga Timberlandsandaler!! Säger sandal-hatar-tjejen!! ;-) Wow, tänk om jag kunde vara lika ordningssam med mina skor, jag hade faktiskt skorna i skolådor i Bryssel men de tog så mycket plats så jag slänge lådorna till slut. :-(
Och 80-tals skorna var ju coola - visst skulle du kunna ha dem för att piffa upp någon enfärgad klädsel (inte rosa kanske dock ;-)).
Trevlig helg och kram.

Anne sa...

Wow, jag blev kär i Timberland-sandalerna. De är alltså perfekta och bekväma även för promenader och inte bara att ha på sig för korta stunder? Sådana skulle jag helt klart vilja ha, de ser oerhört bekväma ut samtidigt som de är snygga. En kombination som inte är så lätt hitta för sandaler man vill kunna gå med längre sträckor än typ bilen-affären.
80-tals skorna kan du helt klart använda, de känns faktiskt som nåt man skulle kunnma hitta i affären idag. Bra förvara i kartonger, som du säger får skorna en helt annan livslängd då.

Marianne sa...

Ha,ha va kul att läsa om skor. Det är faktiskt ett problem för mig. Så fort jag köper nya skor, typ lite finare skor, får jag skoskav.Och det har gjort att jag går i samma ´gamla´skor alldeles för länge.
När vi rensade våra två boenden för ett par år sen så slängde jag en massa gamla typ 80-talsskor. Vet,du det är det ända jag ångrar nu.
/Marianne

Suzesan sa...

Hallau Marianne. Snygga skor! Sandaler är härligt.
Önskar dig du får en trevlig helg.
Kul bild på katten den ser förvånad ut:)
Jag får sån skoskav av nya skor. Jag brukar gå i mina skor tills de faller i bitar*fniss*Utom då finskor. Inte så snyggt.
Jag vet förr om tiden då jag hade amerikanskt besök då gick de alltid in med skor. De kunde komma utifrån med sina cowboyboots och gick ju in som de var vana med dem. Regn ute klafs på golv och mattor och lika med snö.Jag hade svårt att vänja mig vid det. Men sen å andra sidan är det inget kul med att gå i strumpor eller dylikt för gäster. Svårt. Bra idé med lånetofflor.
Önskar dig en bra helg
/Susanne

Fröken Anki sa...

Jag gillar också Timberland-sandalerna!! Ska också leta upp nåt ställe som säljer det här. Mycket snygga och toppen om de är sköna också. Precis som mina Teva-sandaler.
Så du är också en sån som har skor länge. Ja, köper man bra kvalitet så går det ju!
Jag sparade också lådorna förut men inte längre. Har dom i skoskåp och på skoställ istället. För nu har vi mycket utrymme. Men det är sant de håller sig odammiga på det viset.

Ha en härlig helg!

Desiree sa...

Jag får erkänna att jag också har de flesta av mina skor i skolådor. Som du säger är det ju så himla praktiskt på många sätt. Vid festliga tillfällen tar jag gärna med mig ett par inneskor. Håller med dig om att det inte är så kul att gå i strumplästen då man är finklädd i övrigt. Här bryr sig ju folk inte ens om att ta av sig skorna då de går inomhus vare sig hos sig själva eller hos andra. Det känns ju ganska sunkigt speciellt då heltäckningsmattor är så vanliga. Interessant att höra att det är norm att ta av sig skorna även i andra länder än norden. Här tycker de att vi är jättekonstiga som tar av oss skorna inne och skoställ tycker de är helexotiskt, något man har bara för att man kommer från ett land med mycket snö.
Jag gillade dina cerisrosa Bruno Magli. Förstår att du inte kan göra dig av med dessa kvalitetsskor. De ser ju fortfarande jättefina ut och inte alls slita. Du verkar vara noggrann med dina skor och sköta dem rätt. Skor håller ju så mycket längre om man förvarar dem rätt och torkar av dem och putsar dem om det behövs. Vad smart att göra ett par svarta sidenskor som passar dina fötter helt perfekt. Det är ju ett par snygga klassiska skor som alltid funkar till fest och dessutom sköna om de är speciellt anpassade till dig. Smart idé som jag ska lägga på minnet. Även dina Armando Pollini ser jättefina ut. Ser inte alls slita ut, iallfall inte den bilden du visade upp tagen från sidan. Du hade verkligen en gedigen och vacker skosamling.

Anonym sa...

Så många par snygga skor du har. jag gillar skor men har svårt att hitta riktigt bekväma. På sommaren blir det mest sandaler. Och på vintern kängor som inte är speciellt snygga men som håller fötterna varma och torra. Jag gör som du och tar med inneskor om jag ska på fest. men häösar jag på en kompis på en fika så blir det strumplästen.
Idag har det nästan varit sandalväder här i Stockholm i alla fall i lä i solen.

Marianne sa...

Annika: Tack! Det är till och med två 80-talare, både de rosa och de bruna Pollini. Den där Tisdagsmarknaden är något jag saknar, man kunde nästan alltid hitta bra grejor där till riktigt låga priser. Det är den största marknaden i Istanbul, där samlas alla marknadsförsäljare och konkurrerar med varandra. Timberland har numera rätt många olika sorters skor som är jättefina, inte bara seglarskor längre. Hoppas du hittar något!

Ha en jätteskön vecka på OBX!

Lullun: Hihi, våra skobehov är väl inte så snarlika. Sandaler i snöhögarna är nog inte riktigt att rekommendera! Men det vore ju skoj om du fick dig en folkdräkt med de där vackra stövlarna!

Fritt ur hjärtat: Tack! Visst är det skönt med låga klackar till vardags. Det fanns dock en tid för länge sedan när jag bara hade högklackat. Men det var i min gröna ungdom och det hade jag inte klarat av i dag.

Marianne sa...

Millan: Flip-flops måste vara perfekta i slutet av graviditeten när det är varmt, förutom att de kan härbärgera olika grader av svullna fötter slipper man dessutom böja sig ner. Hoppas det blir en (lagom) varm och skön sommar för dig så att du kan ha lätta skor.

Enda gången kartongerna är lite besvärliga är när man köper skorna i Sverige och ska ha alltihop med sig hem på flyget. Men jag packar kartongerna fulla med annat i resväskan så att de ska komma med. Man kan ju inte ha en massa luft i väskan ...

Trollpackan: Trist med hälsporre, kan man inte operera bort det? Mina sandaler är knappast vadderade, men de är förhållandevis mjuka i sulan ändå. Har länge tyckt att det är konstigt att de där riktigt gåvänliga skorna måste vara så fula. Man borde kunna göra ett snyggt ovanläder på gymnastikskor till exempel. Det är väl Ecco och Timberland som kommer närmast, skulle jag tro.
Kram!

Petra: Har inte hunnit in och kika på ditt fredagstema än (fest som började tidigt i går), men hur går det att bo i PR och hata sandaler? Svettas du inte ihjäl om fötterna? Jag ska snart surfa runt och får säkert en förklaring då.

En finess med kartongerna är att jag tycker de tar mindre plats eftersom man kan stapla skorna ovanpå varandra utan att de tar stryk. Ska bara bli färdig att fotografera alla skor (nu har jag ju några) och klistra utanpå så att jag slipper leta igenom allt när jag ska hitta ett visst par.

Marianne sa...

Anne: De sandalerna kan jag gå runt en hel dag i, till och med i värmen, utan att bli så där riktigt trött i fötterna (av skorna) och utan skavsår. Skinnet är mjukt och sulan är mjuk och uppbyggd. Perfekta. De hade fler modeller, men det var den här jag fastnade för. De flesta sandaler är ju annars antingen typ trekking-modell eller festmodell. Trekking-sandaler kan man väl gå långt i också, men de är ju inte så roliga att gå på stan i. De rosa ska jag plocka fram så fort tillfälle ges, hade nästan glömt bort dem.

Marianne: Så synd att du slängde de där gamla skorna! Saker av bättre kvalitet ska man alltid vara rädd om, plötsligt är det högsta mode igen och kan man dessutom skryta med att de är "äkta vara" ... Jag brukar också ha jätteproblem med skavsår, det har dykt upp de senare åren. Man får gå in skorna där hemma, öka på sakta så att huden härdas.

Suzesan: Hej Susanne! Tack! Låter märkligt att dina amerikanska vänner inte ens torkade av sina stövlar utan drog med allt in. Så kan de väl knappast göra i USA där man ofta kommer in direkt i vardagsrum med heltäckningsmattor? Lånetofflor är jättebra, speciellt på vintern när det kanske är lite kallt på golven.

Hasse undrade nog vad tusan jag höll på med! Och vad det var för konstig klickande grej jag körde upp i ansiktet på honom där han låg i godan ro under stolen.

Ha en skön helg du med!

Marianne sa...

Fröken Anki: Har inte hunnit surfa runt bland alla fredagsbloggare, så jag har inte sett dina Teva-sandaler än, ska in och kika på dem snart. Har nog aldrig hört talas om det märket. Jag har faktiskt kläder också som är rätt gamla. Nu när vi flyttade hit åkte i alla fall en kjol från 70-talet, en skotskrutig kort sak som jag bara kan konstatera att jag aldrig kommer att använda igen, även om den fortfarande passar i omfånget. Men det är det roliga med kvalitet och klassiska snitt, att man kan ha det länge. Men så kombinerar jag med jättebilliga lite roliga saker också av typen slit-och-släng.

Hoppas du också får en skön helg!

Desirée: Tack! Ah, en kartongmänniska till, visst är det praktiskt! Låter inte särskilt mysigt det där med heltäckningsmattor och ytterskor. Bara golv är ju lätta att skura rena, och att lyfta ut en matta och piska den (nåja, lätt och lätt ...) men en heltäckningsmatta kan man väl knappast få ordentligt ren?

Jag är egentligen alldeles för slarvig med mina skor. Putsar dem helst inte alls utan drar bara över dem med sån där fuskputs. Borde verkligen skärpa mig på det området. Har i alla fall lyckats smörja in bootsen med riktigt skofett inför sommarförvaringen.

Nu ska jag snart in och titta på alla andra fredagsbloggare, hann bara med Annika och Lullun i går.

Kersti: Tack! Det viktigaste med skor är ju att man kan gå i dem utan att de gör sig påminda hela tiden. Särskilt i kyla och värme. Skavsår i extrem hetta är inte roligt. De bekvämaste märken jag har hittat är nog Ecco och Timberland, förutom de där gamlingarna som är väl ingångna vid det här laget.

Hoppas nu sommarsolen stannar hos er där hemma!

Anonym sa...

Så många snygga skor du har!
Ha en fin helg.

Marianne sa...

Nilla: Tack! Hoppas din helg också blir bra!

Anonym sa...

Skor är kan man inte får för många av! Gillade verkligen de cerisa, ska man följa modetrenden nu så är dessa helt inne. Gästtofflor kan vara lite läbbigt tycker jag, man vet ju aldrig vem som hasat runt i dem innan. Sedan finns det ju stickglada tanter som ser som en hederssak att placera gästernas fötter i något rejält, ullig och "kliigt" (gräsliga kulörer...)

Fina bilder (som vanligt) och trevlig läsning (oxå som vanligt) !

kramen!

Marianne sa...

Sus: Jo, man kan få för många skor, jag lovar : D Vad bra att modet skiftar, ska ta de cerisa på mig så fort jag får tillfälle. Hihi, föredrar icke-kliiga gästtofflor framför kliiga virkade saker, alla gånger!

Tack! Och kram!

Anna, Fair and True sa...

Tänker mest på stora kängor när jag tänker på Timberland men de gör ju en hel del annat, nättare också alltså!

Jag är också lite Imelda :)

Kan tipsa om transparenta skolådor som man bl a kan köpa på inreda.com

Marianne sa...

Anna: Timberland har jättebra skor. Nu senast BEHÖVDE jag ett par svarta lite lättare skor som är bekväma att promenera i, hela men inte höstiga så här på förhösten. Köpte ett par jättefina ballerinaskor från Timberland med superbra sula.

Å, transparenta skolådor! Det hade varit någonting för mig! Måste kolla den sajten!