lördag 17 maj 2008

Päronpaj

Nu måste jag ju lämna en rapport om päronpajen. Den blev lätt misslyckad: Bränd i botten, lite för mastig, för lite päron.

Jag tror att mjölet är kompaktare här än i Sverige, eller i alla fall annorlunda. När jag gjorde en lyckad sockerkaka sist hade jag i mer bakpulver än det stod i receptet. Så jag tror att man måste modifiera mjölmängden eller jäst/bakpulver när man bakar här. Knepigt när man inte är bakexpert.

Och så måste jag lära mig att inte ha så hög värme som står i receptet.

Och så ska det vara mycket, mycket mer päron ovanpå än jag hade.

I kväll blir det i stället grillade bananer fyllda med hackad blockchoklad och muscovadosocker. Det ska man väl inte misslyckas med i alla fall?

14 kommentarer:

Anonym sa...

Bananer låter som ett säkert kort. När det gäller mjöl så tror jag att luftfuktigheten också påverkar och viken glutenhalt det är i mjölet. En del mjöl är liksom starkare än annat har jag lärt mig och beroende p det så har de förstås olika bakegenskaper. Men det är bara att prova sig fram Tillslut får du det nog att fungera.

Suzesan sa...

Hej Hallau Marianne.Om mjölet är kompakt så kan man sikta i det(sila). Men du kanske har gjort det.
Mjölmängd kan bli fel för det packar ihop sig.Så man har för det mesta fel mängd. Jag lärde mig det av en konditor på TV.Jag är annars bra på att baka.
Jag läser ofta här, du skriver bra. Jo Hootenanny Singers jag minns dem allt.Jag vann en singel en gång på lotteri.Då jag var med en lekkompis när hennes föräldrar var på bingo. Hon sa.. "Du är med mig, alltså ska jag välja skiva.Du ska ta Svenne och Lotta annars får du gå hem". Jag sa "Nej jag ska inte ha den och då går jag hem för jag vill ha HootenannyS "Björkens Visa". *skrattar* Jag fick åka hem!Jag har singeln kvar fortfarande...knappt en rispa. Bara knastrig som en vinyl ska vara. Jag är 48 år i år:)
Fyf*n vad äckligt med den där kakerlackan.
Ha en bra kväll och det med bananer mumma, det låter himla gott.
Hoppas du har kryat på dig!
/Susanne

Suzesan sa...

kackerlacka* sorry stavfelet..bara så det blir rätt äckligt djur:)
/Susanne igen

Marianne sa...

Kersti: Det är nog som du säger, luftfuktighet och glutenhalt spelar säkert stor roll. Jag ska inte ge upp i alla fall, i veckan ska jag prova på kanelbullar. Har jag gett mig den på! Men ska kanske minska alla ingredienser med en femtedel och behålla jästmängden.

Susanne: Hej! Tack, vad roligt att du tycker jag skriver bra. Jag ska gå in hos dig också och kolla. 48, det ser du inte ut för! Och tack för tipset! Ska absolut prova att sikta mjölet, det kanske hjälper. Provar det när jag gör kanelbullar i veckan och behåller mängderna i alla fall.

Tjabbig kompis som lät dig gå hem! Men bra att du stod på dig, det var ju faktiskt du som vann. Vet inte om jag kommer ihåg den visan, får leta upp den på YT.

Och ja, den där kackerlackan var inte skoj, hihi, jag förstod vilken du menade även om den var felstavad : )

Jag mår bättre nu, men har gått på Panodil hela helgen. Efter en rotsakslåda och grillad oxfilé ska det kanske bli ännu bättre.

Anonym sa...

Hmm...ja, jag bakar inte så mycket...mest egentligen för att vi inte äter så mycket fikabröd. Fikar vi så blir det mackor mest, om vi inte har främmande såklart;)
Så någon bakexpert det blir jag aldrig, men bullreceptet du fick är bra! Fast det hittade jag ju i en receptbok jag köpte för att Maken klagade på mina bullar;)

Marianne sa...

Trollpackan: Ja nu har jag köpt mjöl så den här veckan ska det bli av och helst innan F åker för han har inte ätit kanelbullar på flera år, sa han. Just nu är jag helt slut efter att ha stekt pannkakor i morse, så vi får se om jag piggnar till fram emot eftermiddagen.

Anonym sa...

Hej Marianne,

Kommentar från Bulgarien: tror också på det där att mjölet är annorlunda i olika länder. Har försökt baka bullar (lusse och vanliga) här och det är något som bara inte går att göra. Men jag kanske valde fel mjölsort... Det finns väldigt många här faktiskt. Till skillnad mot Holland där det finns en eller två sorter, där bakar man inte, man köper. Intresseklubben antecknar... eller något sådant.
Ha en trevlig kväll.

Susanne (inte samma som ovan)

Marianne sa...

Hej Susanne (Bulgarien): Jag tror att mitt senaste kanelbulleförsök var i Bulgarien och att det misslyckades kapitalt. Det är därför jag inte har försökt efter det. Men jag ska prova att sikta mjölet som Suzesan föreslog här ovanför. Lite för mycket träningsvärk i dag för att ge mig in på sådana äventyr, dock.

Ha en bra kväll du också!

Anonym sa...

Hej,

Hoppas träningsvärken går över snart!

Jag tror jag väntar med bak tills jag är hemma i Sverige igen. Mitt kök inspirerar inte heller till såna roligheter... Hoppas att ditt nästa bak går bra!

Susanne

Marianne sa...

Susanne: Bättre i dag, tack och lov, kunde knappt röra mig i går.

Det kanske är bättre att vänta med bakning tills du kommer hem om det ändå inte dröjer alltför länge. Sånt där måste man ha inspiration till för att lyckas! När flyttar du?

Anonym sa...

Hej Marianne,

Jag flyttar om ca 2 månader. Can't wait! Att komma hem igen till Sverige, slippa behöva anstränga sig hela tiden med språk och miljö. Att kunna förstå vad man handlar för något... Ok, allt är inte fantastiskt i Sverige, men det är himla mycket lättare!

Apropå bakning, så gör jag då och då (ungefär vartannat år) en supergod (men onyttig) chokladcheesecake... Den kakan har jag faktiskt gjort här, och den blev god! Alltid något...

Susanne

Marianne sa...

Susanne: Å, bara två månader kvar, och hem mitt i den vackraste tiden! Det bådar gott.

Du får gärna skicka receptet på den där chokladcheescaken, eller om det finns en länk till den? Min bloggmejl (för jag vill inte lägga ut min privata på Internet) är nyaaventyr(at)gmail.com

Anonym sa...

Mailar receptet nån gång närmsta dagarna!
Nästa vecka skall jag ner till kusten på möte. Det blir intressant, och skönt att komma bort från Sofia lite grann.

Susanne

Marianne sa...

Susanne: Toppen, tack! Ha det nu så skönt vid kusten!!!