torsdag 15 maj 2008

Släpp

Hjärnsläpp har man ju hört talas om ... okej då, upplevt, men kosläpp?

Nu har jag i alla fall bevittnat ett kosläpp i direktsändning på SVT Europa. Det var morgonsoffan som hade skickat ut en reporter till en mjölkbonde någonstans i vackra vår-Sverige för att vara med när kossorna släpptes ut på grönbete för första gången i år. Vilken cirkus! Först ville de inte ut, sedan när de väl kom ut hoppade de runt och skuttade och buffade på varandra sparkade rätt ut i luften. Som kalvar på grönbete.

Det är verkligen guld värt att ha SVT Europa när man bor i förskingringen. Att få ta del av en vårmorgon där hemma.

12 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

Haha! Du också!!!

Marianne sa...

Karlavagnen: Såg du också det!?! Såg rätt mysigt ut ... Man skulle kanske känna sig som en vig liten ballerina bland dem!

Anonym sa...

Har haft förmånen att växa upp på landet och när vi släppte ut djuren på våren var det något extra...
Och pappa slapp mocka i ladugården under kommande halvår!

Kramen!

Cecilia sa...

Det skulle jag ha velat se,lät onekligen roligt.Vilken gullig bild på bästisarna nedanför,otroligt söt.

Marianne sa...

Sus: Ja, det såg härligt ut, så där så man fick lust att springa med och hopp-skutta lite. Att slippa mocka kan ju inte ha varit helt fel heller ...
Kram

Marianne sa...

Cecilia: Nu är vi nog här samtidigt, för när jag skrev svar till Sus hoppade din kommentar in : )

Du kanske kan se det på svt.se?

Marianne sa...

Jag är ju uppvuxen på en lantgård och ´kosläppet´ som du säger, hi,hi -det var ett nytt namn, det var nåt man längtade mycket efter. Korna släpptes alltid ut en lördag eller söndag bara för att vi skolbarn inte skulle missa det. Jag tycker fortfarande det är kul att se men missade tyvärr TV-programmet. Får nog ge mig ut till nån bondgård och kika. Vi bor ju mitt i lantbruksbygden.
/Marianne

Marianne sa...

Marianne: Det var så de sa på tv, inte mitt påhitt alltså. Härligt att kunna ge sig ut IRL och se det! Fast bonden var rätt svettig efteråt för det var några han fick dra ut på backen, de ville inte.

Var det inte farligt att barnen stod för nära? Kossorna verkade inte riktigt ha styr på sina stora kroppar och jag kan tänka mig att ett litet barn lätt skulle komma i vägen.

Annika sa...

ja, vi har ju inte SVT-Europa hör i USA, men väl svt.se!!
Vilken gåva det är för oss i utlandet att kunna se svenska program!! HELT underbart! Jag uppskattar det så enormt. Skulle kolla in ett program på tv3 häromdagen. Pfft...det fick jag inte eftersom jag bodde utanför landet...
SVT är BÄST!!

Marianne sa...

Annika: Va! Fick du inte titta bara för att du bodde utanför Sverige!?! De sänder ju från England (har jag för mig) bara för att de ska kunna kringgå lagarna om reklam till barn och allt vad det är! Nu kickar Tant Anmäla in hos mig ... Jag ska också prova och om jag är på "rätt" humör så gör jag det.

Ja, SVT är bäst. Man kan se deras program på nätet, de har en utlandssändning och de gör bra program. Jag förstår inte riktigt vad svenskarna (hihi) klagar över när de klagar på SVT!

Marianne sa...

Marianne : Nja vi fick inte vara så nära då men för övrigt lärde vi oss hur djuren fungerade och jag tror att även djuren förstod sig på oss. När jag får lite tid över ska jag skriva om hur det var på landet förr, dvs på 50 - 60 talet när jag växte upp. Det finns så många godbitar jag vill dela med mig. Och så måste jag scanna in en massa kul kort från då med mig och alla mina djur.
/Marianne

Marianne sa...

Marianne: Det vore jätteskoj att läsa om och se bilder. En svunnen tid? Eller är det lite likadant i dag? Jag var ofta sommarbarn på den tiden hos min kusin i Värmland, men de hade ju inte någon stor gård, det var "bara" på landet.