onsdag 21 maj 2008

Harr

Harr (andas ut ordentligt på h:et, rulla sedan på r:et med tungspetsen) må vara en fisk på svenska, men på arabiska betyder det Varmt.

I dag är det harr, även om termometern bara säger 34°.

Uppdatering: Harr är en sorts laxfisk som lever i sötvatten och finns framför allt i norra Sverige och östra Europa. Den har en hög och lång ryggfena, är silvergrå med violett skimmer. Luktar svagt som timjan. Leker på grusbottnar vid islossningen och äggen kläcks efter 3-4 veckor. Viktig matfisk och sportfisk i Norrland. Allt enligt www.ne.se

10 kommentarer:

Anonym sa...

Ska försöka komma ihåg det ordet :)

Marianne sa...

Hej Eva! Välkommen hit! Ett väldigt viktigt ord : D

Annika sa...

HARR! Har aldrig ätit den fisken vad jag vet, men Harrström ligger i svenska Österbotten...
Här är det inte HARR idag, tyvärr. Njut av er harr, och om du vill kan du skicka lite harr hit.
Fast, be careful what you wish for, I guess...
Ha en fin dag!

Marianne sa...

Annika: Jag har aldrig ätit den jag heller, men den finns ibland i korsord : ) Där ser man, Harrström.

Men jag tyckte du skrev att solen äntligen hade kommit tillbaks till dig? Inte värmen alltså? Har länge tyckt att det där vädret kunde fördela sig lite bättre. Hoppas dagen blir bra trots kylan!

Anonym sa...

Harr,kul! Fast måste erkänna att nu när jag sitter och tränar uttalet blir det "burr med h..." för jag fryser efter att ha varit ute i kallt spöregn. Så trött på detta evinneliga regnande så jag hoppar snart på ett plan till Kairo så kan jag går och säga Harr hela dagarna.
brrrr..
(nu ska jag plugga lite ;) )

kramen!

Marianne sa...

Sus: Det verkar som om det bara regnar och regnar och regnar på vissa ställen, och så inget regn alls på andra. Kom du hit och svettas lite : )

Och så plugga nu ordentligt! Glöm annars inte att ta med äpple till läraren i morgon ; D

Gunilla sa...

harr - svårfångad fisk för flugfiske, himla god.
Finns tydligen inbyggda svårigheter med ordet oavsett innebörd ?...

Marianne sa...

Memyselfi: Hej, välkommen hit! Du flugfiskar alltså? Måste säga att det låter gott med en fisk som doftar svagt av timjan. Inbyggd krydda liksom. Har tyvärr aldrig ätit den, vad jag vet.

Ja, den ena harren är tydligen svårfångad och den andra belägrar en : )

Desiree sa...

Då har man lärt sig ett nytt ord. 34 grader är ju faktiskt ganska varmt ändå. Hur varmt brukar ni ha under de hetaste dagarna? Är det typ 40-45 grader som gäller då?

Marianne sa...

Desirée: Jag vet inte än, men jag skulle tro att det är cirka 45 när det är som varmast. Förhoppningsvis hör det till ovanligheterna. Vi har ju inte bott här ett helt år än, så vi får se hur det är.