torsdag 1 maj 2008

Starbucks



Nu har vi besökt nya Starbucks här i Kairo, det ligger ganska nära oss på väg till shoppingcentret Dandy Mall, alldeles vid Alexandria Desert Road. Väldigt nytt och inte så många kunder som har hittat dit än, så det var en bantad version vad gäller utbud av smörgåsar och kakor. Men det var gott, baristan övertalade mig att prova en Caramel laced frappuchino och jag kunde rapportera till honom (som jag hade lovat) att den var god. Lagom söt fastän det låter alldeles äckelsött.

Tyvärr hittade jag inte en sådan där fin kopp som Desirée i Alabama köpte härom dagen : ( Hittade faktiskt inte någon kopp alls för de hade bara sådana med Starbucks-loggan i jätteformat, och det var jag inte sugen på.

Oj, oj. Här går det undan. Jag googlade på Starbucks för att låna deras logga som illustration och passade på att se hur många kaféer de har här i Kairo nu. När vi kom hit för åtta månader sedan fanns bara en nere i Downtown och en i terminal ett på flygplatsen. Nu finns åtta stycken!

4 kommentarer:

Anne sa...

Starbucks är verkligen utspritt runt om i världen. De amerikanska kedjorna (om det så är hamburgare eller kaffe) växer som svampar lite här och där. Helt otroligt det vuxit fram 8 stycken på bara åtta månader i Kairo.
Personligen gillar jag Starbucks, deras cappucino är min favorit.

Marianne sa...

Anne: Medan vi bodde i Istanbul växte Starbucks upp som både svampar och ogräs på en gång. Till slut kändes det som om de fanns i varenda kvarter nästan, vi hade i alla fall en i vårt där vi bodde, och en på stora gatan rakt ovanför. Så det tog ungefär tre minuter att gå till båda. Jag gillar också Starbucks, löjligt nog blir jag Istanbul-nostalgisk av dem ...

Petchie75 sa...

Vi har tre Starbucks i mitt område i San Juan - dock går jag aldrig dit om vi inte har gäster... Det är svinkallt (förbannade AC som vanligt) och nja, jag gillar inte dessa söta kaffedrycker. Dricker hellre mitt kaffe hemma faktiskt. Men Desirees mugg var jättesöt ;-) Ska se om den finns här, mina föräldrar kommer nästa vecka och min mamma gillade skarpt deras frappucinos förra gången de var här...

Marianne sa...

Petra: Hihi, de har ju osötade också : ) Skämt å sido, Starbucks är egentligen varken bättre eller sämre än många andra kaféer här, Cilantro, Beanos och allt vad de heter. Men som jag sa till Anne, det är Istanbul-nostalgi för mig. Fånigt nog.

Kul att dina föräldrar kommer på besök! Ja, då får du nog ta med henne så hon får en frappuchino eller två - för henne kanske Starbucks blir Puerto Rico-nostalgi en vacker dag!